לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך לעסקה שירדה לעלתה

שאלה:

שלום לכם נשאלתי את השאלה הבאה, אשמח אם תשיבוני., תודה רבה, בברכה, מאיר לובין: שלום רב! שאלה בדיני ממונות: הבת במאה שערים החליטה לעבור דירה. היא קראה מודעה ופנתה למפרסמת שגרה בדירה שכורה, שאותה היא פרסמה, כי הדירה קטנה, וגם היא מעוניינת לעבור. הבת שלנו הלכה לראות את הדירה הקטנה, והתלהבה ממנה. השוכרת המפרסמת אמרה שהיא תדבר עם בעל הבית ותתווך בין הבת שלנו לבינו. עבור התיווך היא בקשה 1000₪. הבת שלנו, כמובן, הסכימה…. בעל הבית סירב. הוא טען שהדירה קטנה ומתאימה לזוג צעיר. בעל הבית פרסם את הדירה שלו במשרד תיווך. הבת שלנו נרשמה לאותו משרד. המשרד התקשר אליה, והציע לה את אותה דירה של בעל הבית…. הבת שלנו התקשרה אל בעל הבית והצליחה לשכנע אותו שהיא תסתדר בדירה הקטנה. היא נפגשה איתו ברחוב ( להימנע מייחוד) וחתמה על חוזה…. ועכשו השאלה: הבת שלנו טוענת שהיא חייבת לשלם לאותה שוכרת מפרסמת 1000₪ או לפחות חצי מהסכום, כי בזכותה היא הגיעה לדירה. אנחנו טוענים שהשוכרת אמנם טרחה ופרסמה והראתה לה את הדירה, אך לא הצליחה לשכנע את בעל הבית. דיברתי עם בעל הבית. הוא הרגיש לא נוח מהסיפור, ואמר שהוא יוותר לשוכרת על חוב כלשהו של מים וחשמל שהיא חייבת לו. האם גם אנחנו צריכים לפצותה במשהו? מרגישים לא נוח עם הסיפור. תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

הזוג ששכרו את הדירה בעזרת המתווכת, צריכים לשלם למתווכת את הסכום שסוכם מראש – 1,000 ש"ח.

בהצלחה.

נימוקים:

במקרים רבים מתווך מחבר בין לקוח לבעל דירה, ובתחילה לא מגיעים להסכמים, ואחר זמן מגיעים להסכמים וסוגרים עסקה, בכל מקרה כזה אם לא התחדש מצב חדש בדירה, או שלא נכנס מתווך אחר, עדיין שמו של המתווך הראשון קשור לעסקה, ואחרי שהגיעו להסכם וסגרו את העסקה, חייבים לשלם למתווך את מלוא הסכום. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכם.
    אתם כותבים: "או שלא נכנס מתווך אחר" בשאלה כפי שמתוארת הוצעה לה הדירה ע"י המתווך הנוסף – המשרד תיווך. וכאן אין קשר למתווכת הראשונה. גם את עבודת השכנוע עשתה הבת עצמה. (אמנם השכנוע של המתווכת הראשונה אולי עזר לשכנוע השני להתקבל?)
    בברכת התורה
    מאיר לובין

  2. מתווך השני לא פעל כלום, מסר מידע שכבר היה ידוע ללקוח, והלקוח בעצמו פעל, א"כ אין כאן עבודת מתווך, ולכן חייב הלקוח לשלם למתווכת הראשונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל