לתרומות לחץ כאן

חימום אוכל על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום,רציתי לשאול 4 שאלות: 1.איך ניתן לחמם רוטב לבשר על מנת לאכול אותו ביום שבת בצהריים?(השאלה מתייחסת רק לרוטב-הבשר בסיר בנפרד) 2.הרוטב לבשר הוא על ידי שילוב של מים חמים עם אבקה של הרוטב,האם מותר בשבת להשים את האבקה בכוס ולהוסיף לה מים חמים מהמיחם? 3.איך ניתן להכין ביצים קשות ליום שבת בבוקר על הפלטה?האם יש אפשרות להשתמש בביצים טריות ולהניח אותם לפני כניסת שבת במים כל הלילה על הפלטה(הבנתי שאי אפשר כי אז יש בישול לביצים על הפלטה בלילה)ובמידה ולא ניתן אז איך ניתן?תודה. 4.איך ניתן לחמם מרק על הפלטה- בשביל לאכול אותו בשישי בערב?(האם אפשר להשים אותו קר לפני כניסת שבת על הפלטה או יש לחמם אותו לפני על הגז לפני ששמים אותו על הפלטה).תודה.

תשובה:

שלום וברכה

1. אבקה זו אינה מבושלת ואסור לבשלה אפילו בכלי שני, לכן יש להכין את הרוטב כבר לפני שבת, ולחמם אותו תוכל רק בדרך שהסברתי לך כבר השבוע [לשים אותו בשקית, ואותה להניח בכוס מים חמים שזה כבר כלי שני, ושחלק מהשקית יהיה בחוץ שלא יהיה איסור הטמנה].

2. בכל בתי ישראל פשוט מבשלים את הביצים לפני שבת, רק לא מקלפים אותם לפני שבת כי ביצה קלופה שעבר עליה לילה יש בה רוח רעה.

3. מותר להניח מרק קר על הפלטה לפני שבת בתנאי שלא מזיזים את המרק כלל עד שמסירים אותו מהפלטה. עצה טובה מבעלי נסיון… אם אתם אוהבים מרק חם כמו שצריך, תרתיח אותו לפני שבת, הפלטה לא מספיק חמה… כמו כן בסירים גדולים כיון שהחימום של הפלטה מאוד איטי, אם תניח עליו סיר גדול קר המאכל בתוכו עשוי להחמיץ לפני שיתחמם.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. מצטער,שכחתי ששאלתי אותך שאלה זאת השבוע,אז רק אם אוכל לסכם את הדברים כדי שאני יוכל להכין בשבת את הדברים.
    1.להכין את הרוטב לפני כניסת שבת,ולחמם אותו בשבת בצהריים על ידי העברתו לשקית ניילון ולהניח את השקית בתוך כוס מים חמים.
    2.אז אין אפשרות להכין ביצים לא מבושלות על הפלטה במהלך שבת?עליי להכין ביצים קשות לפני כניסת השבת ורק לחמם אותם בשבת בבוקר על הפלטה.
    3.על מנת לשתות מרק חם כמו שצריך עליי להרתיח את המרק לפני כניסת שבת ובכניסת שבת להעביר את המרק לפלטה?

  2. 1. 3. נכון.
    לגבי 2. אמת הדבר שהגר"ע יוסף התיר להניח כל מאכל יבש מבושל ישירות על הפלטה בשבת, ולא חשש בזה לאיסור חזרה כיון שזה אינו מקום המיועד לבישול, ואינו נראה כמבשל, אבל רבים חלקו עליו בזה, הגר"י ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד ועוד, ולדעתם כדי להתיר זאת יש להניח את הביצים על סיר החמין, ויש שהקלו גם לשים על צלחת הפוכה שבכך ודאי אינו נראה כמבשל כיון שזה מרוחק מהגוף חימום. אני תקוה שלא בילבלתי אותך…

  3. אני פשוט לא מחמם אותן… אם אתה רוצה לחמם, קח צלחת מרק ותהפוך אותה על הפלטה ועליה תניח את הביצים שיתחממו שם [אל דאגה, לא יצא אפרוח…]. מסתבר שכדאי אחר כך להוריד את הצלחת שלא תשאר שם סתם, אולי זה יכול להתפוצץ, לא נראה לי אבל מיותר להשאיר.

  4. עוד שאלה קטנה:ראיתי שרשמתם בעבר למישהו שאפשר להכין ביצים בשבת,רשמתם:
    "ואם ברצונך לבשל בשבת ביצים בתוך מים חמים שהוצאת מדוד המים (שהופעל מערב שבת), עליך להעביר את המים לכלי ומכלי זה לכלי אחר (שיהיה כלי שלישי) ושם תוכל ליתן את הביצה אף אם אינה מבושלת מלפני שבת"

    http://din.org.il/2013/05/20/%D7%97%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA/

    מדוע רשמתם ככה?תודה

  5. ראשית לא אני כתבתי את התשובה… ומכל מקום הרב שכתבה וכבר אינו באתר החל משנת תשע"ד, נקט כאן כדבר פשוט שלמרות שיש בישול בקלי הבישול בכלי שני, כלומר ביצה שהיא דבר הקל להתבשל אסור לתת אותה אפילו בכלי שני, בשונה מרוב המאכלים שמתבשלים רק בכלי ראשון, מכל מקום בכלי שלישי מותר, כלומר, אתה לוקח מים מהמיחם לתוך כוס, ומערה אותם לכוס אחרת, ואז בכוס זו ניתן להניח ביצה [אינני יודע מה יצא מזה, אבל זה מה שהתיר]. האמת שיש שדנו בזה לכאן לגבי תה למשל שעינינו הרואות שאין לגביו הבדל בין כלי שני לשלישי, וכן דעת החיי אדם שבמים רותחים ממש אין הבדל, אבל על כל פנים, העיקר להלכה כדבריו אלו, אבל לא תהיה הרבה תועלת מזה לביצה. מכל מקום להניח ביצה על הפלטה כשאינה מבושלת, או אפילו להניחה בכלי שני על השיש בלי קשר לאש, אסור לכל הדעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל