לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך בפעולת תיווך עקיפה

שאלה:

בעל דירה שכר את שירותי מתווך שישווק את הדירה למכירה. המתווך הציג את הדירה ללקוח, הלקוח העביר את המידע על הדירה לחברו, החבר יצר קשר עם המוכר ורכש את הדירה.- עקף את המתווך. האם מגיע למתווך דמי תיווך מהמוכר, שהרי הלקוח הגיע לדירה בעקבות פעולת השיווק של המתווך

תשובה:

שלום וברכה,

ראובן שקיל מידע ממתווך והעביר את המידע לשמעון ושמעון ביצע את העסקה, אין חובת תשלומי תיווך למתווך הראשון – לא על ראובן ולא על שמעון. ולמרות שראובן נהג שלא כדין שהעביר את מידע, אין עליו חובת תשלומים. ויש הסוברים שאם ראובן מקבל שכר משמעון חייב ראובן לשלם מעט למתווך הראון מהרווח שעשה. ולהלכה גם בזה פטור ראובן. 

מקורות:

ראובן פטור כיון שהוא לא ביצע את העסקה. ושמעון פטור כיון שהוא לא קיבל מידע מהתווך, והמתווך לא חיבר בינו למוכר. וראה בזה בהרחבה בעלון המשפט פסקי דינים של הרב יוסף פליישמן שליט"א גליון מספר 59 דין 5 ובהערות שם. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. סברת האבני נזר (חו"מ לו) לפטור מדמי שדכנות שייכת רק בשידוכים כיון ששידך את הבת הגדולה וקיבל את הצעירה שזו אישה אחרת, משא"כ בתיווך מוכר הבית משלם דמי תיווך על הדמים שקיבל במכירת הבית וכלל לא אכפת לו מי הקונה, לכן יש סברא לחייב את המוכר בדמי תיווך כיון שסוף סוף נהנה מפעולת המתווך שהצליח למכור את הבית.

  2. מתווך ושדכן דינים כאחד, אם חיבר הוא בין הצדיים יש מקום לדמי תיווך, ואם לא תיווך בין השניים אינו זכאי לקבל למרות שגרם לביצוע העסקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל