לתרומות לחץ כאן

ברכה על סלט פירות

שאלה:

האם זה נכון שבכל מזון שמעורב מכמה סוגי מאכלים שונים בתוכו יש: -לברך ברכה ראשונה אחת על כל המזון-לפי המאכל שהוא הרוב במנה. -לברך כמה ברכות אחרונות-על כל רכיב שיש במנה?

תשובה:

כאשר זה מאכל אחד, כמו סלט פירות החתוך קצוץ ויש בו גם תפוח עץ נניח וגם אננס אכן הברכה היא אחת והולכים לפי הרוב, ראה משנה ברורה בתחילת סי' רח ועוד. אולם יש מאכלים שבהם החתיכות גדולות וניכרות ובזה יש לעשות שתי ברכות, כך הורה למשל הגר"מ שטרנבוך לגבי ברכה על חמין שיש בו חתיכות תפוחי אדמה גדולות וגם בצק מבושל וקטניות מפוזרות שם… חשוב לציין כמבואר בצשנה ברורה שם, שהדין הזה אמור רק באופן שאין דגן, אבל כשיש דגן שהוא אחד המרכיבים הברכה לא תקבע לפי הרוב אלא היא תהיה מזונות [כמובן במידה וזה מאכל אחד וכדלעיל].

ערב טוב.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בברכה אחרונה זה מעט יותר מורכב… כיון שברכה אחרונה על המחייה אומרים רק אם אוכלים כזית דגן בשיעור כדי אכילת פרס – כלומר תוך ארבע דקות. ממילא, זה תלוי בכמות ובאופן האכילה, אם יש כזית דגן בתוך ארבע דקות הברכה על הכל על המחייה, אבל אם אין, אזי הדגן מצטרף עם הפירות יחד לשיעור כזית ומברכים בורא נפשות. ראה סי' רח סעי' ט.

  2. לפי מה שידוע לי הדין שונה מעט.
    בכל מאכל שיש 2 סוגים שנכירים ובכללם גם סלט פירות נקרא ניכר, יש מחלוקת גדולה אם לברך 2 ברכות או רק על הרוב, ואותה מח' יש במזונות [למשל בחמין] שכידוע הוא העיקר למרות שהוא מועט, אז יש אותה מח' האם לברך רק על המזונות או גם על המין השני

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל