לתרומות לחץ כאן

אוכל לח על הפלטה לפני שבת

שאלה:

האם מותר להכין אוכל לח לפני כניסת שבת-כגון מרק,רוטב לבשר,ולפני כניסת שבת להרתיח את המרק/הרוטב ואז להשים אותו על הפלטה(שהוא עדיין רותח) ולאכול אותו בשבת?תודה.

תשובה:

לא הבנתי את השאלה?! אם הכל מבושל ורותח לפני שבת וכבר לפני שבת מניחים על הפלטה מה בעצם הבעיה? כך הרי עושים כל עם ישראל… הבעיה מתחילה כשרוצים להניח בשבת עצמה, או שמשאירים דבר שאינו מבושל [שבזה יש כמה פרטים] תנסה לפרט יותר מדוייק.

פתקא טבא ומועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. מעיקר הדין יש להקל כיון שהם מועטים מאוד ואין להם חשיבות, אבל אכן נהגו להחמיר בזה, שאם פותחים את הסיר עושים אחת מן השתים, או שמניחים את המכסה על הפלטה וכך האדים לא מתקררים, או עצה טובה יותר לנגב את האדים לפני החזרת המכסה. יש לדעת שההיתר להוציא מהסיר כשהוא על האש שייך במרק, אבל במאכל מוצק כמו חמין, יש לכתחילה להסיר קודם כדי שלא להכנס לחשש מגיס, כמבואר במשנה ברורה סוף סי' שיח, ואז כדי שמותר יהיה להחזירו לפלטה אסור להניחו מהיד עד להחזרה, כלומר מחזיקים באויר ומוציאים ממנו [ניתן להשעין צד אחד על השיש ובצד השני יהיה מורם].

  2. אשמח אם תוכל לרשום לי בדיוק את הצעדים(לא ממש הבנתי מה בדיוק להשים בשקית ניילון ומזה אומר להכניס למים חמים שהם כלי שני או שלישי)תודה.

  3. באם אתה מעוניין לחמם נוזל בשבת ללא חשש בישול [בקבוק תינוק או רוטב], אתה לוקח כוס או צלחת ריקה, ונותן בתוכה מים חמים מהמיחם של שבת, עכשיו המים בכוס הם כלי שני, לתוכם ניתן להכניס בקבוק תינוק שרוצים לחמם או שקית ובתוכה רוטב שרוצים לחמם, בתנאי שלא כל הבקבוק או כל השקית מכוסים במים [כי זה אסור משום הטמנה].

  4. מותר להכניס לתוך כוס ריקה את האבקה של הרוטב ולמזוג עליו מים רותחים מהמיחם ואז לערבב ?ואז זה כביכול הופך להיות רוטב,או שזה אסור משום הטמנה?

  5. הופה הופה… אני הבנתי שמדובר ברוטב מבושל ואתה רק רוצה לחממו, ועל זה אמרתי להתיר בהכנסה למים שבכלי שני כשהרוטב בתוך שקית, אם מדובר באבקה שאתה הולך לבשל, זה יכול להיות בכלל קלי הבישול שמתבשלים גם בכלי שני ואסור! הנושא כאן אינו הטמנה אלא בישול ממש! אין להשתמש באבקה כזו בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל