סוכת דוד הנופֶלת או הנופָלת ???

רבני בית ההוראה
ט"ז תשרי ה'תש"פ

שאלה:

בס”ד למה בברהמ”ז אומרים סוכת דוד הנופָלת עם קמ”ץ תחת הפ”ה, ולא הנופֶלת בסגו”ל, כפי שמופיע בפסוק בעמוס?

תשובה:

כאשר זה סוף המשפט זה בא בקמ”ץ ובאמצע משפט בסגול, כך בכל התורה.

2 תגובות

    עוזי:

    בס”ד
    במחילה מכבוד הרב,
    ראשית, זה לא פסוק בתורה, זה בברכת המזון.
    שנית, יש בתורה עצמה כשלושים יוצאי דופן שסגול לא הופך לקמץ, לא בסוף פסוק, וגם לא באתנחתא.
    שלישית, המקום היחיד שנוסח זה מופיע, הוא בנביא עמוס (נביא, לא תורה), ושם זה באתנחתא, ומופיע בסגול, לא בקמץ.
    וחזרה השאלה: מדוע בברכת המזון שבסידורים לא כתוב הנופֶלת כמו בנביא, אלא הנופָלת ?
    ואולי עוד שאלה, מי ומתי הוסיפו את הנוסח הזה בברהמ”ז (אולי זה בכלל מהתקופה שלפני הניקוד)?

    רבני בית הוראה:

    חז”ל גם נהגו הרבה פעמים כלשון התנ”ך לכן אין מקום לשאלתך הראשונה. בקשר ליוצאי דופן לא הבנתי מה כוונתך, וכי חז”ל אמורים לקבוע את הברכה דוקא לפי היוצאי דופן? בנוגע לשאר – אינני יודע, הבקיאות שלי בכללי לשון הקודש אינה מספקת לצערי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *