לתרומות לחץ כאן

דופן סוכה – מחיצה המתרת בשבת

שאלה:

שלום לרב. סוכה בנויה במרפסת כך ששתי דפנות הן קירות והשלישית היא חלון ההזזה של הכניסה למרפסת. בעיקרון בשבת ויו"ט קיימת איסור בונה במחיצה המתרת. השאלה שלי היא האם בגלל שמדובר בדלת הכניסה שתמיד פותחים וסוגרים אותה ממילא יהיה מותר לעשות כן אף בשבת וחג ולא תהיה בעיה של בונה [ראיתי שבפוסקי ימינו התירו להכניס ידית של דלת בשבת למקומה אם כך הדרך לעשות כל הזמן. האם זה דומה ונתיר או שמא יש לחלק בין דבר שעקרונית יכול להיות קבוע למה שנופל תמיד? אם כי סברת דרך השימוש כן מופיעה בפוסקים כמתיר] תודה רבה!

תשובה:

אין קשר בין הנדונים… מה שהזכרת לגבי ידית, הוא כאשר בעצם אין בפעולה בנייה כלל, משום שהכנסת הידית נעשית באופן רפוי שאינו נחשב בנין, אלא שבדרך כלל חששו חכמים ואסרו רפוי שמא יבוא לעשות באופן מהודק, ובזה יש חילוק בין אם כבר השתמש כך לפני שבת ורואים שאין לו תוכנית כזו או לא וכו', מחיצה המתרת לא שייכת לגזירה הנ"ל, זה בעצמו באמת בנין… ולכן אם באמת זו מחיצה המתרת זו בעיה לפתוח ולסגור בשבת כפי שביארנו כאן.

אבל לא בהכרח שזו מחיצה המתרת, אם יש לך ארבעה טפחים סמוך לדופן השניה שכן בנוי כל הזמן, די בכך לדופן שלישית בצירוף הצורת הפתח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל