לתרומות לחץ כאן

אמונה – למה בורא העולם מסתתר מאיתנו?

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים, שנה טובה וגמר חתימה טובה. שאלה לגבי מעמד הר סיני שהוא הבסיס על האמת בפי משה ולאמונה בתורה שהיא מהשם. ולפי מה שהבנתי מעמד הר סיני היה פעמיים לאותו דור. אם כן למה הקדוש ברוך הוא לא עושה מעמד הר סיני לכל דר ככה שלא יהו מעוררים כלל על אמיתותה של תורה. חשבתי שאולי זה קשור לבחירה חופשית אבל לא יכול ליהות כי אם כן, גם בני ישראל במעמד הר סיני היו חסרי בחירה חופשית. תודה רבה

תשובה:

צדקת שבורא עולם באופן כללי מסתתר מאיתנו כדי שתהיה לנו בחירה חופשית. אלא שהיה צורך כחלק מיסוד האומה ליצור איזו שהיא מסורת מוכחת שתעמוד לדורות כדי שהאמונה שלנו תהיה מבוססת על עובדות שראינו בעינינו, ולא נהיה כשאר אומות העולם שאין שום בסיס עובדתי לאמונתם, אין סיבה להאמין לישו או מוחמד שאכן זכו לגילוי כזה או אחר… מעמד הר סיני היה בכוונה תחילה לעיני כל ישראל כדי שיהיה דבר שלא ניתן להמציא אותו וממילא גם לא ניתן להכחיש אותו. אחרי שזה היה והאמונה שלנו מבוססת ונינתנת להוכחה, מגיע השלב של הבחירה בו בורא העולם לא מתגלה יותר בכזה גילוי חד משמעי ונותן לנו בחירה. כל חיי המדבר לפני שנכנסו אבותינו לארץ היה רצוף ניסים גלויים כהכנה לקראת חיי אמונה לעד ולעולמי עולמים בכל הדורות.

גמר חתימה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב ותודה רבה על התשובה המהירה. אם אכן הקב״ה נטל בחירה חופשית מבני ישראל במעמד הר סיני כדי להנציח לדורות את אמיתות התורה, זה בעצם אומר שאותם בני ישראל שיצאו מימיצרים הם היו ללא בחירה ולכן לא יכולים לקבל שכר על שום מיצווה שעשו. אז למה אומרים ששיפחה של אותו דור הייתה במעמד יותר עליון של תנא? בנוסף אין ספק ששום דת בעולם לא יכולה להיתחרות באמינותה ביזמות מעמד הר סיני אבל עדיין נישאר מקום לכל אדם לבא ולהטיל ספק באמיתות מעמד הר סיני עצמו והיה ערבה יותר פשות עם היה מעמד כזה לכל דור או לפחות כל כמה דורות כדי שהאמונה תמשיך.
    בקשר לזה, אם יש כתובה לזוג אבל העדים של אותה כתובה מתים, מה דינו של אותו זוג? האם צריכים עדים חדשים?

  2. היתה להם עדיין בחירה ברמה אחרת, כלומר לא היתה להם בחירה על עצם האמונה, אבל למשל על אופן הקירבה לבורא עולם, כפי שמצינו שחטאו בחטא העגל שענינו היה בחירת אמצעי לקירבת ה' כדברי הרמב"ן הידועים… מה שכתבו ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי אינו אומר שהיא תקבל שכר על הגילוי הזה…
    ברור שניתן להטיל ספק, וזה טוב כדי שתהיה בחירה, מה שכתבתי הוא רק שניתן להוכיח למסתפק שכן היה מעמד הר סיני וזה היה רצון ה', שניתן תמיד יהיה להוכיח אבל לא נראה בעינינו כדי שתהיה לנו בחירה בענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל