לתרומות לחץ כאן

תפילה ביחיד כדי לא לסגור בית כנסת / לא תתגודדו

שאלה:

בס"ד שיהיה גמר חתימה טובה ושבוע טוב. שאלתי בנושא מניין, האם בית כנסת שהגיעו בין 8-9 למתפללים היות ואין להם מניין לאחר זמן שחכו וחפשו שישלימו להם ולא עלה בידם יעזבו את בית הכנסת לבית כנסת אחר ויסגרו אותו ,כמובן מקרה ,או שההלכה מתירה להתפלל מתירה להתפלל את התפילה עד אנוס כדין אנוסים, וגם בית הכנסת לא יהיה סגור,? וגם אם יש הלכה כזו לסגור את בית הכנסת אשמח למקור,?{ספר עמק ברכה מביא מהסוגיה ממסכת ברכות דף ז ע"מ ב על רב נחמן שתש כוחו שתפילה בציבור מצד עצמה אינה מצווה. , שאלה נוספות בחזרת שליח ציבור האם ציבור שחלק יושבים וחלק עומדים עוברים על לא תגודדו? והאם בחצי בקדיש שלפני ברוך בערבית של שבת {ששם יש עניין לעמוד}אסור להתגודד חלק מקבלים ועומדים וחלק יושבים? בט באב במנחה מובא גם בחזון עובדיה שאם חלק ממתפללים עם תפילין זה ממש לא תגודדו, וכל שנה זה חוזר על עצמו ובקהילה שלי המקור הוא כמו בן איש חי להניח בצנעה בבית ולהגיע לשחרית ללא תפילין , בברכה יובל

תשובה:

שלום וברכה

אם המצב הוא כזה שכבר אין מנין בבית הכנסת, הרי שבית הכנסת כבר נסגר… אין טעם להתפלל ביחידות, בודאי לא באופן קבוע! ומה שכתבת שתפילה במנין אינה חובה כלל אינו מדוייק, לדעת הרבה פוסקים היא חובה גמורה, ראה כאן.

לגבי לא תתגודדו, בזמנינו שבכל בית כנסת יש יהודים מקהילות שונות כבר כתבו הפוסקים שאין איסור לא תתגודדו אלא בפעולות מאוד בולטות או פעולות שגם בזמנינו נתונות במחלוקות בין בני אותה עדה עצמה, כמו שהזכרת לגבי תפילין בתשעה באב שזו אכן דוגמא טובה! אבל לגבי עמידה בקדיש אין חשש.

גמר חתימה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גמר חתימה טובה
    האם יש להקל במצבים שקורה שאין מניין לעיתים רחוקות ?
    להמשיך את התפילה בבית הכנסת ,במצב שאדם לא חפץ ליבו להתפלל במקום שליבו לא חפץ
    {נוסח תפילה, מקום עצידה בתפילה וכו..}
    בברכת גמר חתימה טובה,

  2. כשאין מנין יש ללכת למקום אחר ולהתפלל שם. אין להקל להתפלל בלי מנין.
    אם ליבך אינו חפץ מסיבה רוחנית, תפילה במקום שיותר מכוונים, בין בני תורה וכו' לא חייב להשאר שם, אבל אם סתם מסיבה חברתית וכדומה, ודאי מצוה לחזק את המקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *