לתרומות לחץ כאן

האם הנפטרים רואים מלמעלה?

שאלה:

שלום רב., 1. האם ניתן לעלות לחלקת הקבר של הוריי מתי שרק מתאפשר או שזה מטריד ועדיף שלא? השאלה מתייחסת גם להוריי ז"ל וגם אלי. 2. האם ההורים אכן רואים את החיים עפ"נ האדמה ביושבם מעלה ? 3. האם הנשמות נפגשות מעלה ?

תשובה:

שלום וברכה

1. במהלך השנה הראשונה זה מטריד ואין לעלות אלא בזמן שנקבע בהלכה, אבל אחרי השנה הראשונה אפשר לעלות ולומר שם תהילים לעילוי נשמתם.

2. ידועים דברי הגמרא בברכות יח ע”ב שם מבואר שהמתים יודעים מה קורה עם צאצאיהם, אף שבתוס’ בסוטה לד ב פקפקו וצידדו שלמסקנת הגמרא אינם יודעים, וראה בהגהות בן אריה בסוטה שם שהנושא הזה נשאר עדיין במחלוקת בין האמוראים, כל זה פחות משמעותי בשבילנו, מה שחשוב הוא שהצאצאים יכולים לגמול הרבה מאוד חסד עם המתים! כל מעשה טוב שאתה עושה לעילוי נשמתם מועיל להם מאוד! גורם להם נחת רוח ושמחה!

כאשר באים לקברם הם ודאי יודעים, כך מבואר בברכות שם ועוד מקורות רבים, ויש שכתבו שכאשר באים לבית הקברות יש לקחת פרוטה ולומר הרינו מייחד פרוטה זו לצדקה לעילוי נשמת הנשמה שתודיע לפלוני בן פלוני שבאתי לקברו, ואז נשמות שנמצאות בקבר רצות להודיע לאותה נשמה שהגעת. מקורות לכך בספרו של המקובל רבי סלמן מוצפי זיע”א.

3. לגבי אם הם נפגשים, אני מניח שלא כל אדם זוכה לפגוש כל אחד, תלוי בדרגתו ובמעשיו הטובים כאן בעולם, כל אחד נוחל היכל אחר לפי מעשיו.

גמר חתימה טובה, והעיקר לחשוב על עבודת ה' בשמחה אין צורך לעסוק במוות, אלא רק כגורם מדרבן להבין שחיי הנצח הם העיקר ומה שנאסוף כאן מצוות יהיה לנו לעולם הבא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל