לתרומות לחץ כאן

ברכה ראשונה ואחרונה על גלידה / בגביע

שאלה:

שלום, יש לי כמה שאלות: 1 אני ברכתי על כוס מים ושתיתי קצת ולאחר מכן מסתובב בבית ושוב רוצה לשתות מאותו כוס א. אני צריך לברך שוב? 2. מה הדין אם השתייה שבכוס נגמרה ואני ממלא לי עוד האם אני צריך לברך (לא שתיתי מספיק כדי לברך ברכה אחרונה  3. לגבי גלידה בגביע מה ברכה ראשונה ואחרונה? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כאשר יש לך כוונה לשתות עוד ולא הסכת דעת ואתה עדיין בבית אין כאן היסח הדעת ואין צורך לברך על המים הנוספים.

לגבי טילון או גלידה בגביע, הכרעת רוב הפוסקים שאם אוכלים את הגביע עם הגלידה יחד, אין לברך על הגביע, כי אף שיש לו טעם טוב לא היו אוכלים אותו ללא הגלידה וגם עכשיו הם נאכלים יחד. ראה קובץ מבית לוי ח”ד עמ’ קמב בשם הגר”ש וואזנר, בצל החכמה ח”ג סי’ קיד, אשרי האיש פרק לו ס”ק ה בשם הגרי”ש אלישיב, אור לציון ח”ב פי”ד ס”ק כ, חוט שני ברכות עמ’ רו. אבל יש שנהגו להפריד לברך שתי ברכות.

לגבי קסטה הכריע באדרות משה ח”ד סי’ מג, שכיון שיש הנאה יותר משמעותית מהביסקויטים, יש לעשות שתי ברכות, ותחילה יפריד מעט ביסקויט ויברך עליו, ואחר כך שהכל על הגלידה, וכן דעת הגרח”פ שינברג. ויש שכתבו לברך רק בורא מזונות, ראה שו”ת יביע אומר ח”ז סי’ לג ואור לציון הנ”ל.

לענין ברכה אחרונה על גלידה נחלקו הדעות, ראה שו”ת יביע אומר ח”ח סי’ כה שנוקט בפשיטות שתמיד דינה כמשקה וממילא כיון שאינה נאכלת בכדי שתיית רביעית אין עליה ברכה אחרונה, ואילו בשו”ת בצל החכמה ח”ג סי’ קיד – קטו מחלק בין גלידה שהיא משקה קפוא – קרחון, לבין גלידה הנעשית מביצים שדינה כאוכל, ויש שסברו שתמיד יש לברך ברכה אחרונה על גלידה כאשר היא נאכלת כזית בכדי אכילת פרס, משום שכרגע צורת אכילתה כאוכל, ראה שו”ת מנחת יצחק ח”ב סי’ קי, וכן נקטו כמה פוסקים לעיקר. לכן הראוי הוא שלא להכנס לספק ברכות, אבל מי שאכל יעשה בזה כהוראת רבותיו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל