לתרומות לחץ כאן

טבילה לנשים בערב יום כיפור

שאלה:

בפשט משנ"ב וכן בראשונים משמע שנשים טובלות בערב יוה"כ. הדיון הוא רק לגבי בתולות או רק נשואות. האם דין זה נוהג למעשה היום? האם זה כמו כל טבילת נידה לעניין חציצות?

תשובה:

שלום וברכה

הטבילה לנשים בערב יום כיפור נחלקו בה הפוסקים, ולכך הכל תלוי במנהג, ראה מגן אברהם מטה אפרים ומשנה ברורה בסי’ תרו שהביאו את המנהג לטבול, ולעומתם במטה משה סי’ תתלט שטבילה זו שענינה להיות כמלאכים אינה שייכת בנשים, וכ”כ במקור חיים לחוות יאיר היא שאשה שטובלת טעות היא בידה וכ”כ באליהו זוטא ונהרא נהרא ופשטיה. וכנראה מחמת הצניעות השתרשה יותר דעת השוללים טבילה זו לנשים.

ברור שדיני חציצה מעיקר הדין אינם נוהגים בטבילה שאינה מן הדין אלא מנהג בעלמא, אבל נהגו להחמיר יותר בדיני החציצה בערב יום כיפור יותר משאר ערב שבת – גם גברים.

גמר חתימה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לצטב זכרוני רק נשים נשואות טהורות או באמצע מחזור יכולות לטבול. רווקות גרושות ואלמנות לא ע"מ שלא יהא מכשול כמו"כ באמצע 7 נקיים זה עלול להוות מכשול מצד א' היא עלולה לסמוך על טבילה זו גם לבעלה ומצד שני מעיקר הדין דאורייתא היא אכן לא היתה זקוקה ל7 נקיים ומשכך היא נטהרה בטבילה זו והטבילה שתטבול משום חומרת ר' זירא שאלה של ברכה לבטלה.

    האם זה נכון?

  2. במשנה ברורה תרו יז הובא שגם נערות טובלות, אבל בשדי חמד מערכת יוה"כ סי' א כתב שאין המנהג כן, והחשש לגבי אמצע שבעה נקיים אכן מופיע בקובץ מבית לוי ח"ד עמ' כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל