לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אבינו מלכנו לפני או אחרי תחנון

שאלה:

שלום.אבינו מלכנו בשחרית-האם לפני או אחרי תחנון או לא משנה הסדר?האם יש התיחסות במקורות?תודה וגמח"ט.

תשובה:

שלום וברכה

המנהג הוא כפי המובא בסידורים לומר אבינו מלכנו לפני תחנון, מיד אחרי החזרה, כך אצל בני אשכנז וספרד, אמנם בקהילות החסידים יש שנהגו לומר תחילה וידוי וי"ג מידות, ואז אבינו מלכנו ואחר כך הנפילת אפים.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. עיין שו"ת אג"מ או"ח ח"ג ס' פא שקודם אומרים סליחות ואחר כך תחנון ואין להפסיק בין סליחות לנפילת אפיים, ועיין בקצה המטה ס' תרב ס"ק יד שרק בשני וחמישי שאומרים והוא רחום לדברי הכול יש לאומרו (והוא רחום) ולאחר אבינו מלכינו וכמובן אחריו נפ"א זאת אומרת ואם יוצאו סליחות ביום שני וחמישי רק אז כמו שאתה אומר שהסדר הוא סליחות אבינו מלכינו והוא רחום ונפילת אפיים אבל יצאו סליחות לא בשני וחמישי שאין אומרים והוא רחום אז הסדר הוא שאחרי סליחות מיד נופלים אפים ורק אחר כך אומרים אבינו מלכנו וכל זה לא יצא על-פי סידורים אלא על פי פסקי גדולי הדור !

  2. לא ראיתי באג"מ מה שכתבת הוא מתייחס רק לסליחות אין התייחסות לאבינו מלכנו, בלוח המנהגים ראיתי כדברי וכן מובא בסידורים, ואינני יודע למה יהיה שונה מעשי"ת שכך עושים, וכך המנהג הפשוט, אבל לא מצאתי מקורו.

  3. באג"מ זה הנקודה שאחרי סליחות תחנון ולא מזכיר א"מ כונה שאין שום דבר באמצע וחבל שלא עיינת במטה אפרים ובקצה המטה ששם מפורש כתוב בצום גדליה שאין בו סליחות לאחר התפילה והוא מדגיש את זה שנשמע שאם יש סליחות משמע שדין יכול להשתנות! ובלוח המנהגים לא כתוב מתי אומרים אבינו מלכנו רק כתוב שחרית אומרים אבינו מלכינו, סידור גם זה לא ראיה אלא אסמכתא בעלמא וראיתי הרבה דברים בסידורים שלא מכוונים כבש"ערוך והרבה העירו על זה בספרי הלכות של אחרונים!

  4. ברוב הסידורים מופיע אבינו מלכנו בתוך התחנון. בפועל, במרבית המקומות הציבור אומר לפני התחנון.
    מדוע שלר כמו בסידור?
    לחילופין, מדוע בסידורים לא מציבים את אבינו מלכנו לפני התחנון?

  5. אינני יודע לאלו סידורים כוונתכם, לפי מה שאני רואה, בסידורי אשכנז זה מופיע לפני תחנון, בסידורי ספרד זה מופיע כמנהג החסידים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל