שאלה:
מי שיש לו טחורים, ורואה דם כל פעם שמקנח בביה"כ, 1 האם מותר לקנח בשבת? 2 והאם מותר לגרד שם בשבת (דרך בגדים)? 3 והיות שגם אם יוצא דם אינו צריך לדם, האם יש בזה איסור תורה או רק מדרבנן? (כשמקנח הוא נהנה שהרי בזה נשאר נקי, ואולי יש לומר בגלל זה דניחא ליה שמוציא דם והוי מלאכה הצריכה לגופה? וכן כשמגרד האם יש להחשיב את זה כמלאכה הצריכה לגופה כיון שחש הקלה מסוימת?)
תשובה:
שלום וברכה
אני מניח שאם מקנח בעדינות אינו מוציא דם מהפצע אלא מקנח את הדם שכבר יצא. אבל אם אכן יש כאן הוצאת דם מהפצע זו בעיה, ויש להשתמש בבידן וכדומה, לרחוץ את המקום במקום קינוח בחוזקה, ואחר כך רק לקנח בעדינות כדי ליבשו אחר שהוא נקי. לא מדובר כאן במלאכה שאינה צריכה לגופה כיון שאין כלל כוונה להוציא דם מתוך הגוף, אלא בדבר שאינו מתכוון, אבל כיון שזה פסיק רישא לא די בכך, אף שלכאורה הוא פסיק רישא דלא ניחא ליה, כיון שהרצון הוא רק לגבי הדם שכבר יצא, דם מתוך הגוף אין רצון להוציא.
במקום שאין אפשרות לרחוץ, יש לנו כאן פסיק רישא דלא ניחא ליה במקום צער, ואולי זה גם נחשב כלאחר יד ובשינוי ויש כאן גם כבוד הבריות, ולכן נראה להקל בשעת דוחק כזו, דומה הדבר לדברי המשנה ברורה בסי’ שכח ס”ק פב לגבי הוצאת קוץ, וראה פסקי תשובות שם.
מדוע לא לוקחים בחשבון שהוצאת דם היא ב 'מקלקל', שהופך את הכל לדרבנן, ופס"ר דלא ניחא לי' בדרבנן מותר לכה"פ לחלק מהפוסקים? (ובצירוף מה שכתבתם כלאחר יד וצער וכבוד הבריות כולם יודו).
יתכן, אינני יודע לצרף כדבריך, הכי טוב לפתור את הבעיה עם בידן וכדומה.
השאר תגובה