לתרומות לחץ כאן

תפלת מנחה אחרי השקיעה

שאלה:

האם מותר להתפלל מנחה אחרי השקיעה? תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה יש להקפיד מאוד להתפלל באופן שגומרים לפני השקיעה, בשעת הדחק ובדיעבד מי שהתפלל ב13 דק' שלאחר השקיעה יצא ידי חובה.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' רלג ס"ק יד, שאף שמלשון השו"ע והרמ"א שם נראה שניתן להתפלל מנחה עד צאת הכוכבים פוסקים רבים חלקו על כך ויש להקפיד כדבריהם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. במשנה ברורה סי' רסא ס"ק כג כתב:
    הרבה מהראשונים ס"ל, וגם הגר"א הסכים לשיטתם, דבין השמשות מתחיל תיכף אחר תחילת השקיעה, היינו משעה שהחמה נתכסה מעינינו, ונמשך זמנו כדי ג' רבעי מיל ואח"כ בסמוך לו יוצאין הג' כוכבין בינונים, והוא לילה מה"ת לכל דבר. ומבואר שנקט ששיטת הגאונים היא גם למקומו.
    אלא שב"ביאור הלכה" (שם ד"ה מתחילת השקיעה) כתב עוד להלכה:
    ואע"ג שנראה לעיניים שמשך זמן בין השמשות שהוא עד צאת הכוכבים הוא הרבה יותר מג' רבעי מיל, הוא כמו שכתב הגר"א בביאורו, ששעור הגמרא נאמר רק על אופק בבל או א"י, ובמדינותינו שנוטה יותר לצפון מתארך יותר, ולכן לעניין סוף בין השמשות אין לנו משך זמן מסוים מן הגמרא על אופק שלנו, ורק תלוי לפי הראות מתי הוא ג' כוכבים בינונים… ולפי שאין אנו בקיאין איזהו בינונים, צריך להמתין עד קטנים… ולשיטת הגר"א הנ"ל מיד אחר שקיעת גוף השמש הוא בין השמשות גמור… ובאמת שיטתו זאת לאו חדשה היא, דכבר הסכים כן בתשובת מהר"ם אלשקר… וכן כתבו רבינו שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו ניסים גאון, ר' אברהם החסיד, מהר"ל מפראג, הראב"ן.
    והנה, "אגרות משה" (או"ח ד סי' סב) כתב שיש להחמיר כשתי השיטות פה בעירנו ניו יורק וניו ג'רסי, וז"ל שם:
    כחמישים מינוט (דקות) אחר שקיעה כבר כל השמים מלאה כוכבים, והוא חושך כאמצע הלילה, ולא פחות מבמקומינו ביוראפ אחר ע"ב מינוט ויותר, שא"כ לפי עצם הדין לעניין מחלוקת דהגאונים צריך לחלק ה-50 מינוט ל-16 חלקים, כמספר ט"ז רבעי מיל שכל חלק הוא 3.125, ויהיה 9 מינוט הראשונים ויותר מעט ביה"ש, דהוא ספק יום ספק לילה לשיטת הגאונים שסובר כן הגר"א, ו-9 מינוט ויותר מעט ביה"ש לר"ת, ודעימיה יום ודאי.
    ושם לעניין מוצש"ק כתב: "לבני תורה יש להם לחכות ע"ב מינוט, כמו שהורגלנו ביוראפ, אף שכאן אין צורך לזה מדינא, ואין להחמיר צ"ו מינוט". ולעניין תענית: "יש להקל למי שקשה בביה"ש דר"ת, דהיינו אחר מא' מינוט, ויתפללו ערבית קודם".
    כלומר, כיון שהמציאות הנראית לעין בחו"ל שונה מאופק א"י, נהגו שם הרבה יותר לחוש לדעת רבינו תם באירופה ובארה"ב לכה"פ חמשיים דקות, כמובן לחומרא ולא לקולא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל