שאלה:
שלום,האם מותר לאכול סעודה שלישית של שבת לפני תפילת מנחה? אני רואה ברוב האתרים שאסור,אנחנו מתפללים מנחה ב 17:50 ,אז עוברות המון שעות מהסעודה השנייה ועד השלישית ואני די רעב,אשמח לתשובה,תודה
תשובה:
שלום רב
המנהג לכתחילה לאכול סעודה שלישית אחרי תפילת מנחה וזאת משני טעמים: א. כיון שהגיע זמן התפילה אסור להתחיל בסעודה עד שיתפלל [ויש שדחו טעם זה כיון שהוא אמור לענין סעודה גדולה בדוקא שרגילים להאריך בה כמה שעות ולא לגבי סעודה כזו]. ב. על פי הקבלה, כל סעודה קודמת לה התפילה השייכת לה.
אולם, מי שקשה לו מאיזו סיבה לנהוג כך, רשאי בדיעבד לאכול לפני התפילה [וכך נוהגים רבים בערב פסח שחל בשבת, שאוכלים סעודה שלישית לפני שעובר זמן אכילת חמץ].
מקורות:
ראה רמ”א סי’ רצא סעי’ ב ובמשנה ברורה שם שהזכיר את הטעם הראשון, וע”ע ערוך השולחן שם סעי’ ד שהביא את הטעם השני.
אז עדיף לאכול משהו קטן לפני שאני יוצא לתפילת מנחה ,ורק שאני חוזר הביתה מהמנחה- בסביבות 18:30 לאכול סעודה שלישית,ואז לצאת לתפילת ערבית?
נכון מאוד. ומה יש אם גם תאכל טוב בסעודה בבוקר?… כך תהיה שבע כדבעי עד סעודה שלישית…
אני אוכל טוב מאוד בסעודת בוקר, פשוט אני מסיים את הארוחה ב 11 ורק בסביבות 18:30 זה סעודה שלישית(זה יוצא 7 וחצי שעות בין הארוחות)אם אי אפשר -אני יאכל משהו קטן לפני תפילת מנחה
בחורף יהיה לך יותר קל..
עוד שאלה קטנה:האם יש חיוב לאכול בכל סעודות שבת- כ"זית" לחם על מנת לברך לאחר מכן ברכת המזון?תודה
בשתי הסעודות הראשונות זו ממש חובה, בסעודה שלישית בדיעבד מי שקשה לו מאוד יכול לצאת ידי חובה גם במיני מזונות. אבל לכתחילה וכך נהגו ישראל, אוכלים פת.
אוקיי תודה,יש מקורות שראיתי שרשום שצריך לאכול כ"ביצה" לחם ולא כ”זית” לחם על מנת לברך לאחר מכן ברכת המזון,מה נכון?
ברור שיש חיוב ברת המזון בכזית, אלא שספציפית על קיום מצות סעודת שבת יש שחייבו אכילת כביצה שהיא זני כזיתים, אבל ברכת המזון בכל מקרה לכל הדעות יש גם בכזית.
בס״ד המחלוקת וביאורה ופסק הלכה
איתמר פתיחת סעודה לפני תפילה רי״ף אמר לא יפתח אף סעודה קטנה ואם פתח אינו מפסיק בד״א סמוך למנחה גדולה אך למנחה קטנה מפסיק ור״י אמר פותח בסעודה קטנה בין במנחה גדולה בין במנחה קטנה דכולי עלמא לא פליגי בתספורת דבן אלעשה שלא יתחיל אפילו סמוך למנחה גדולה משום שמא ימשך בשכרות כי פליגי בסעודה רגילה מאן סבר גזרינן ומאן סבר לא גזרינן
כתב הרשב״א שהלכה כר״ת ואף על פי שפסק רבו כרי״ף אזלינן בשל סופרים להקל והרא״ש כתב לפסוק כר״ת בסעודה קטנה סמוך למנחה גדולה אך לא יפתח בסעודה קטנה סמוך למנחה קטנה ונחלקו האחרונים יש אומרים שהלכה כדברי רי״ף ויש האומרים שהלכה כר״י ויש האומרים שמותר לפתוח אפילו סעודה גדולה סמוך למנחה גדולה אך לא יפתח סעודה קטנה סמוך למנחה קטנה ונראה לי כיון דאיכא שעון שפיר דמי להתחיל סעודה קטנה סמוך למנחה בינונית וכן סעודה בינונית סמוך למנחה גדולה דדמי בזה לאדם המביא לו לולב כיון שזה יזכירהו ואם כיונו אף סעודה קטנה סמוך למנחה קטנה מותר כשאין חשש לשכרות כטעם שזכרנו
השאר תגובה