לתרומות לחץ כאן

זכויות כספיות ליורשים בסופר שכתב ספר תורה למוריש

שאלה:

שלום וברכה! אב ובניו ביחסי איבה, ובניו עשו הכל למנוע מאביהם שיקנה ספר תורה. לאחר כתיבת חלק מהס"ת החליט המזמין לבטל את ההזמנה וסוכם בכתב שהסופר ישיב לו את כל הכסף ששילם בעבור הכתיבה וההסכם בוטל, בטרם הספיק הסופר להחזיר את הכסף למזמין נפטר המזמין לבית עולמו ולא הותיר צוואה ועד ליומו האחרון היה בכעס ואיבה לבניו. עתה לאחר פטירתו היורשים דורשים מהסופר את כל הכסף שהוא שילם לסופר. מה דין הכספים? אודה מאד על תשובה בהקדם! בברכה, שלמה.

תשובה:

שלום וברכה,

לא ניתן לענות על שאלה מסוג כזה ללא שמיעת הצדדים וידיעת הפרטים המדויקים.

אני רק יכתוב כמה הלכות ואלי יהיה לכם לעזר.

הסופר דינו כפועל שנשכר למלאכתו, והכסף שקיבל הוא כסף שלו – תשלום של שכירות פועלים. והספר תורה שנכתב עד עתה שייך למעסיק.

מעיקר הדין לא ניתן לבטל את העבודה באמצע מלאכת הפועל, ואם מבטל את הפועל באמצע מלאכתו צריך לשלם לו שכרו כפועל בטל. (במקרה דנן, יצטרכו להפחית את הוצאות קלף ודיו, ואת הרווחים לשלם לו כפועל בטל – מה שנהנה שלא עובד).

בשאלה הצגת, שהיה חוזה שהסופר יחזיר את כספו, במקרה כזה יתכן ויש כאן הסכמת הפועל להפסיק את עבודתו, ולכן לא יוכל לדרוש כסף עבור המשך העבודה שבוטלה. אבל לגבי החזרת הכסף יש לעיין בכתוב בחוזה, אם הנוסח שנכתב מחייב להחזיר את הכסף, או שיש כאן רק הבטחה להחזיר. פעמים שהנוסח הוא הבטחה ואם חוזר מהבטחתו לא ניתן להוציא את כספו מידו. וכדי לקבוע הלכה יש לרדת לעומקם של פרטים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל