לתרומות לחץ כאן

בד"ץ מאור הכשרות

שאלה:

שלום, רציתי לברר אודות כשרות בד"ץ מאור הכשרות, האם ניתן לסמוך על הכשר זה? מדובר על גבינת מסקרפונה של מחלבות אירופה-יורו תחת ההכשר הזה. תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

מאור הכשרות עומד תחת השגחתם של הרב עזרא לוינגר והרב ישראל גואלמן. ברור שאפשר לסמוך על כשרות זו. הרב לוינגר כבר שנים ידוע גם במומחה לענייני כשרות. ואין ספק שחותמת שיצאה תחת ידם מספקת את ציבור המהדרין בכשרות. 

גילוי נאות: הרב לוינגר מסייע לנו רבות במענה לתשובות בענייני כשרות.. 

 

מקורות:

 

הצטרף לדיון

19 תגובות

  1. שלום,

    תודה על המענה, בהמשך ראיתי חמאה בכשרות הזו, והיה כתוב לאוכלי חמאת נוכרי, אם מדובר בהכשר מהודר, איך זה ייתכן? בהכשרים מהודרים לא סומכים על חלב נוכרי.
    האם יש הבדל בין חמאת נוכרי לחלב נוכרי? אשמח להבין

    תודה רבה

  2. יש הבדל ידוע.. הרי עיקר הסיבה לאיסור חלב נכרי הוא שמא עירב בו חלב בהמה טמאה. חמאה ניתן לעשות רק מחלב בהמה טהורה! לכן רבים הקלו בחמאה כזו, אמנם בתשובות והנהגות כבר כתב להחמיר מחשש שמא בין המייצבים וכדומה יש חומרים אסורים, אבל אם זה נעשה בהכשר זה מותר.

  3. יתכן שהוא נותן הכשר לאבקת חלב נכרי, אני לא מכיר ולא בדקתי, אני רק יודע שברמת הפיקוח שזו נקודה מאוד מרכזית, אפשר לסמוך. מה שיש אבקת חלב נכרי אין לאכול.

  4. מעיקר הדין חמאת עכו”ם [בשונה מחלב וגבינה] הוא דבר שתלוי במנהג ואינו איסור ממש, ואם אין מנהג ידוע שלא לאוכלו יש להקל, ראה שו”ע יו”ד סי’ קטו סעי’ ג. אלא שכתב הגר”מ שטרנבוך בספרו ארחות הבית, שמצוי היום שהיצרנים מערבים מעט מרגרינה בחמאה כדי לייצב או כדי לחסוך עלויות, ולכן למעשה כדאי להמנע, ואין לקנות אלא בכשרות מוסמכת. כשרות מאור הכשרות זה טוב, למקילים בזה.

  5. לא הבנתי מה ההתרגשות שהבד"ץ מתיר מוצרים המכילים אבקת חלב נכרי, הרי לשיטת רוב הפוסקים אין בזה שום בעיה (דלא כחלב נכרי שבזה הרוב מחמירים, בפרט היכן שמצוי חלב ישראל) והם מציינים זאת במפורש, עבור המחמירים, אז איזה פסול יש בזה?

    ואיך הרב שליט"א נוקט "לא לאכול" בדבר שרבים וטובים הקלו בו?

    נהיה כאן נורמה פסולה שכביכול העיקר הוא להחמיר בכל החומרות האפשריות, ולא העיקר הוא ההשגחה הקפדנית שבזה מתייחד הבד"ץ מסתם הכשר של רבנות, משגיח שבא לפרקים מחוסר תקציב.

  6. 1. לטעמי, בדבר שנתון במחלוקת והחזון איש אסרו, אין טעם להקל כדי לאכול שוקולד כזה או אחר כאשר המדף מלא שוקולדים טעימים ללא החשש הזה. בעבר היתה שאלה אמיתית, לא היה חלב, היו שותים רק מאבקת חלב משומר שהגיעה כאן לארץ והתקבלה בקיצוב ואז היתה המחלוקת, היום יש לנו בבית ספה יפה, ואוכל מגוון וכל טוב, אז למה להקל בדבר הנתון במחלוקת?
    2. אין ספק שעדיף כשרות מהודרת גם אם זה אבקת חלב נכרי, אבל לא הבנתי למה זו האופציה השניה שלך, חסר ממתקים בכשרות מהודרת??

  7. בוודאי שאין טעם להקל באבקת חלב נכרי כאשר יש חלופה אחרת של אבקת חלב ישראל.

    אבל יש ממתקים ספציפיים שהם מכילים אבקת חלב נכרי, ואין להם תחליף זהה.

    ובשלמא לכבודו או לאדם אחר לא אכפת כלל, מה לי שוקולד כזה מה לי שוקולד אחר, אבל יש אנשים שזה בהחלט מטריד אותם, ובהם צריך להתחשב ולהתיר אח"נ במוצרים עם כשרות מהודרת.

  8. לדעתי מותר לאדם לוותר קצת בעניני ממתקים, יש שפע גדול, ואין סיבה שאדם יהיה מוטרד מכך שחסר לו סוג מסויים של שוקולד. באנו לעולם כדי לעבוד את ה', ואנחנו לא נבהלים מהפסד כזה או אחר ככל שמדובר בממתק.

  9. התשובה היתה הלכתית לגמרי ולא מוסרית! המשקל ההלכתי בדבר הנתון במחלוקת הוא לפי מידת הצורך.
    מי שחושב שכללי הפסיקה בהיתר עגונה שווים להיתר אכילת שוקולד זו לא טעות מוסרית זו טעות באמות מידה הלכתיות.

  10. ■רשמתם: "הרב עזרא לוינגר".
    ■יכול להיות שהתכוונתם לרשום:
    "הגאון רבי ישראל מאיר לוינגר שליט"א"?
    ■יחד עם:
    "הגאון רבי ישראל גואלמן שליט"א".
    "הרב יהודה שרשבסקי שליט"א".

    תודה.

  11. בבד"ץ מאור הכשרות קיימים גם הרב ישראל מאיר לוינגר וגם הרב עזרא שהוא מסייע לנו רבות, אינני יודע כרגע מה הקשר המשפחתי ביניהם אולי אחים או אב ובנו.

  12. 1. לא הבנתי למה הרב אומר החזון איש אסרו החזון איש היקל באבקת חלב נכרי
    2. אם אפשר לבאר את ההגדרה הזו איפה שיש מחלוקת ואפשר אחרת זה יותר יראת שמים אז לפי זה האר״י לא היה ירא שמים כי כתוב בבן איש חי פרשת בלק סעיף ג׳ שדבש הנעשה מתירוש שיש חשש שהוא של גויים ״העיד רבינו חיים ויטאל על הארי שהיה אוכל מזה שהוא בספק ואינו חושש״ והטעם משום ספק דרבנן לקולא וזה לכתחילה ולמהדרין אז לא הבנתי לפי כבודו הארי היה צריך לברוח מזה הרי דבש זה לא חובה ולפי דברי הרב אדרבא גם אם אין אפשרות אז עדיף להימנע אז מה עושים מדברי האר׳י ויש עוד המון דוגמאות מחזל שמקילים לכתחילה בספק ובספק ספיקא ואם נלך בדרכו של הרב לא נאכל כלום וכאן יש מחלוקת אחרונים (בזמנינו לא נראה שמישהו יחלוק כיוון שהדבר ברור שאסור לשנות חלב בלי לכתוב זה יכול להזיק לאלרגנים ובודאי זה יותר ממירתת של חזל אדרבא לפי חזל פשיטא דיש כאן מירתת) בדרבנן וספק דרבנן לקולא וזה בודאי לכתחילה אם חזל עשו את זה איך אפשר להגיד שיש דרך יותר טובה וכי אנחנו יותר מחזל ?

  13. כאן הבאתי את מקורות המחלוקת.
    https://din.org.il/2021/11/03/%D7%97%D7%98%D7%99%D7%A3-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%A7%D7%AA-%D7%97%D7%9C%D7%91-%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%A8%D7%99/
    השאלה שאתה שואל מאוד רחבה ועמוקה, וזו אחת הטעויות הגדולות בהלכה בזמנינו, יש הרבה נושאים שנתונים במחלוקת אבל כבר התקבלה בזה ההנהגה בין בני תורה וכו' או הוכרעה בזה ההלכה, אם כל דבר כזה שאי פעם היתה בו מחלוקת נדון אותו כספק, ניתן לסגור את עולם הפסיקה אין צורך להכריע בשום דבר כל נושא שהוא דרבנן לקולא כל נושא דאורייתא נמצא בו עוד מחלוקת וצד ושוב לקולא ספק ספקא… ובשביל מה טרחו כל כך הפוסקים לברר ולדון ולהכריע ולהנהיג וכו'?
    לכן לא לחינם כתבו כל גדוליהפוסקים ספרים שלמים על כללי הספקות מה נחשב ספק ומה הוא ספק ספקא וכו'.

  14. כמו כן, אין מוצר עם אבקת חלב נכרי שנושא כשרות מהודרת, וחשוב לדעת זאת, יש הרבה בעיות נוספות בכשרות המאכלים וצריך כשרות מהודרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל