לתרומות לחץ כאן

בדיקת מזוזות ותפילין – האם זו חובה?

שאלה:

שלום וברכה האם חובה לבדוק מזוזות מדי כמה שנים? מה המקור לכך? והאם יש בכך שיטות? ואם לא זוכרים מתי היתה הבדיקה האחרונה? וכאשר מוסרים מזוזות לבדיקה, מה עושים בנתיים? בין אם מדובר על בדיקה שמחזירים באותו היום (אם מוסרים בבוקר ומקבל בחזרה בלילה לאחר השקיעה זה עדיין אותו יום?) ובין אם הבדיקה לוקחת יותר מאשר יום. וכן לגבי ברכה במקרים הללו? כנ"ל לגבי תפילין. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש לבדוק מזוזות פעמיים בכל שבע שנים, כמובן אם יש סיבה לחשוש יותר, כמו מזוזה שנמצא בשמש או במקום לח יש לבדוק יותר. כאשר מוציאים מזוזות לבדיקה יש להקפיד לסמן איזו שייכת לכל פתח, כדי שאחר כך כשמחזירים בו ביום לא נזדקק לברך. הנושא של בו ביום אינו השקיעה אלא שההפסק לא יהיה מרובה מידי, לכן מה שבעיני אנשים הוא אותו היום זה בסדר. באופן כללי יש לתאם עם הבודק שיעשה כמה שיותר סמוך.

תפילין מעור בהמה גסה כפי שמצוי היום, אין צורך לבדוק כלל אלא אם כן יש איזו רעותא, וכגון שהיו בשמש כמה שעות, או שהיו במקום לח וכדומה, בהתייעצות עם איש מקצוע. יש מנהג לבדוק תפילין בכל חודש אלול, בזמנינו מעטים נוהגים כך [חסידי חב"ד וכדומה] כי כאמור זה מנהג שיותר מתאים לזמנם שהתפילין היו מעור בהמה דקה.

מקורות:

ראה כאן מאמר רחב בענין זה.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל