לתרומות לחץ כאן

תקופות שקטות בעבודה

שאלה:

שלום וברכה. אני עובדת במקום עבודה שנים רבות ויש ביני לבין מעבידיי יחסי אמון טובים. אני בתפקיד בכיר בחברה ומתנהלת בעצמאות. אני בקשר קרוב עם המעבידים אבל הם לא יודעים בכל דקה מה אני עושה ומה בדיוק יש לי פשוט סומכים על כך שאני בעבודה. בעבודה אני תלויה בעבודה מלקוחות. לאחרונה כבר זמן מה שאין משהו שממש ממלא לי את הזמן וגם אין לי עוד יוזמות מעצמי שממש יכולות למלא לי את הזמן. יוצא שאני יושבת בעבודה ולפעמים לא עושה שום דבר שקשור אליה. מעבר לזה אני מורשית לעבוד מהבית בימים מסויימים. ואז יוצא שיום שלם 8 שעות אני סתם יושבת ומחכה אולי יגיע דוא"ל ואצטרך לעשות משהו חשוב וגם אז זה לא תמיד חשוב לאותו היום. אני בינתיים עושה גם דברים אחרים שלא קשורים לעבודה כי אין טעם שאשב ולא אעשה כלום. אני לא אמורה לחפש לעצמי עיסוק בעבודה , המעבידים שלי אמורים לספק לי אותה ואני גם יכולה לעזור בכך אבל כרגע אין משהו. מאמינה שזה יתמלא בקרוב בעז"ה. היו ימים רבים שישבתי מהבית ומכיוון שלא עשיתי כלום שקשור לעבודה אלא דברים בבית שלא קשורים לעבודה מילאתי יום חופש על חשבוני. אבל ימי חופש מוגבלים ואני תוהה אם אני צריכה למלא יום חופש על יום עבודה מהבית שבו לא עשיתי כלום פשוט כי אין כרגע מה. ועוד שואלת, האם ביום כזה אני יכולה גם לצאת ולא להיות בכלל בבית מבלי למלא יום חופש? האם אני חייבת ליידע את המעסיקים שיצאתי? אם ירצו אותי אני בטלפון ואוכל לחזור. בעקרון זה לא מוסתר מהם כי יש לנו דוח שעות על מה עבדנו ואני לא ממלאת אותו כי אין לי על מה אבל מרגישה לא בנח לצאת מהבית כשאני בעצם ביום עבודה. מאידך, סתם מרגישה בבזבוז זמן רציני ואני לא רוצה לשלם עליו על חשבוני כי זה לא רק תפקידי למצוא לי עיסוק בעבודה. בקיצור… מצפוני נוקף לצאת לגמרי מהבית לסידורים ביום שנחשב עבודה אבל השאלה אם אני צריכה לשבת יום שלם לחכות לעבודה שאולי לא תגיע. שאלותיי: א.אם לא עשיתי כלום שקשור לעבודה כי אין האם עלי למלא יום חופש על חשבוני כשאני עובדת מהבית? ב. האם מותר לי לצאת לסידורים קרובים ולהיות זמינה בטלפון במידה ויצטרכו אותי ביום עבודה שבו אין לי מה לעשות? וכמובן לא למלא על כך יום חופש.

תשובה:

שלום וברכה,

א. עובד שהוזמן לעבודה ולא נתנו לו עבודה לעבוד, חייבים לשלם לו על יום עבודה. ולכן פועל ששוהה בעבודה למרות שישב בטל, יש לשלם לו א שכרו. 

וכמו כן בעובד שעובד מהבית ולא סופק לו עבודה, ומצידו זמין לעבוד, מגיע לו שכר על הזמן שהכין את עצמו לעבוד וזמין לעבוד בכל רגע שתהיה עבודה.

על כן בימים בהם את נמצאת בעבודה או יושבת בבית וזמינה לעבודה, מגיע לך שכר עבור העבודה. (יתכן והם גם מעוניינים לשלם לך על שעות שאינך עובד, כדי שבעתיד תמשיכי לעבוד איתם.)

ב. לצאת לסידורים אישיים בזמן העבודה: כאשר אין שום הבדל אם העובד נמצא במשרד, או מטייל בחוץ, ולא יגיע שום צד של הפסד למעביד אם עובד יצא מהמשרד, ניתן להקל בזה ולצאת ממקום העבודה על חשבון המעביד. אם יש צד קטן שאם העובד שוהה מחוץ למשרד, ויבואו לקוחת ולא יקבלו מענה, או שהעובד לא ישלים את העבודה כראוי, אסור לו לצאת, ואם יצא לא יוכל לדרוש שכר על יציאתו מהמקום, גם אם יושב בטל פעמים רבות.

בהצלחה.

מקורות:

א. ראה שו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א. ושם מבואר שעל הזמן שלא היה עבודה נותן לו כפועל בטל. אמנם אדם שיושב במשרד ולא עובד, אין כאן פיחות של פועל בטל. ואם הלך לביתו ונהנה שלא היה לו עבודה, יש להפחית משכרו ולשלם לו כפועל בטל

ב. כאשר אין שום הפסד למעביד אם העובד נמצא עכשיו במשרד או לא, יכול לדרוש שכר עבור כל השעות שהושכר והסכים להעמיד את עצמו לעבודה. ודוגמא לזה מצאנו בשכר ספינה להוליך את היין, וטבעה הספינה והיין, שיכול בעל הספינה לומר הבא לי את היין שפסקנו והוביל לך, למרות שבעלמא אם לא טבעה הספינה יכול השוכר את הספינה להביא סחורה חילופית, אמנם כאשר יש הפסד לבעל הספינה, מצאה קפידא מקום לנוח. וביאר הש"ך שטבעה ספינתו וגם אין היין לפנינו יש סיבה שלעכב ולומר הבא דוקא את היין שקבענו, אבל במקום שאין את שתי הטעמים אין יכול לעכב עליו להביא את היין, ולכן אם טבע היין יכול השוכר להביא סחורה חילופית.

על דרך י"ל גם כאן, כאשר עובד יושב בטל במשדר, אם אין שום נפ"מ אם יהיה במשרד או יטייל ברחוב, אין סיבה לעכב ולומר רצוני שתשב דווקא במשרד, שהרי לזה הושכרת. אבל אם יש צד שיהיה הפסד למעביד שיפסיד לקוחות, יכול לעכב על העובד שלא יקבל שכר על השעות שמטייל בחוץ, גם אם התברר שלא היה הפסד, שבזה י"ל מצא קפידא מקום לנוח, ויש כאן את שתי הסיבות וכדברי הש"ך שהעובד לא מקיים את ציוויו, וגם יש הפסד לבעה"ב. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל