מה זה פת הבאה בכיסנין?

רבני בית ההוראה
ט' אלול ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה לרבנים רציתי לשאול האם ישנה הגדרה מסוימת ל”כיס” של פת הבאה בכיסנין. תודה

תשובה:

פת הבאה בכיסנין יש מחלוקת ראשונים במה מדובר, כלל לא ברור שמדובר בכיס… יש שפירשו שהכוונה למאפה מתוק, שמחמת תיבולו ומתיקותו הוא נאכל לקינוח ולא לשובע [ובזה יש מחלוקת בין השו”ע לרמ”א ושאר פוסקי אשכנז בסי’ קסח סעי’ ז, אם כל הרגשה משמעותית של מתיקות כבר מגדירה זאת כמזונות או דוקא כשמורגש מאוד ויש שכתבו שרובו מי פירות]. ויש שפירשו שהכוונה מאפה דק ונכסס, כמו אובלטים וכדומה. ויש שפירשו שהכוונה אכן לממולא, אבל בענין זה אין צורך ממש בכיס, גם אם המאפה מרוח על גבי באיזה קרם הדין כך, ולכן כל עוגת שמרים עם שוקולד, הגם שהבצק יהיה ממש כמו של לחם זה כבר נחשב ממולא, וכן על זה הדרך. ראה בית יוסף שם.

6 תגובות

    יהודי:

    מחילה מהרב,
    לא זכיתי להבין – ההגדרה לכיס היא “ממולא” ולא משנה באיזה אופן?
    כלומר לא צריך להיות סגור?
    אשמח שהרב יחדד עבורי את ההגדרה.

    תודה ומחילה על הטירחה

    רבני בית הוראה:

    לא צריך להיות סגור, יכול להיות מרוח מלמעלה.

    אין עוד מלבדי:

    מרוח מלמעלה כמו פיצה?

    רבני בית הוראה:

    כן. ספציפית לגבי פיצה שהיא מרוחה בגבינה ולא במיני מתיקה, יש הרבה מקום לדון, עשה בחיפוש באתר ברכה על פיצה, תמצא כמה וכמה תשובות שכתבתי בענין זה…
    אגב, לא נהנתי מהצורה בה כינית את עצמך, אני יודע שאין עוד מלבדו יתברך…

    יהודי:

    מחילה.
    אשמח אם הרב יוכל לתת להגדרה זו מקורות.
    שהרי לכאורה מדברי רש”י עולה שהיא פת ממולאת בדברים.

    רבני בית הוראה:

    ראה פסקי תשובות סי’ קסח אות ח-ט הרבה דוגמאות ומקורות לענין זה, זה פשוט וזיל בתא טעמא… הרעיון בזה הוא שמחמת המיני מתיקה זה נעשה לקינוח ולא לשובע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *