השכרת שמלת אירועים בתשעת הימים

רבני בית ההוראה
ט' אלול ה'תשע"ט

שאלה:

שלום לכם. השכרת שמלת ערב בתשעת הימים. האם זה כמו קניה שאסור, או כמו שאילה. שהרי למרות שקניינית שכירות היא מכירה ליומיה, מצד השמחה אין שהחיינו ואין תחושה שנקנה משהו, ומבחינה זו זה בדיוק כמו השאלה? ואם נכון הדבר, אז לכאורה יהיה מותר גם לבצע בה תיקונים הנצרכים כפי שמותר בבגד ישן. האמנם? תודה רבה. בברכת כהנים. מאיר לובין.

תשובה:

הסברא נותנת שמותר לשכור את הבגד, כיון שמנהגי האבלות לא צמודים לגדרי חושן משפט, אלא הם מנהג בעלמא שאין לך בו אלא חידושו, אבל לגבי התפירה נראה שיש להחמיר, שכן עיקר הנקודה בבגד ישן, היא שמדובר בתפירה שענינה תיקון בעלמא ולא חידוש ואין בה שמחה וחשיבות, אבל כאן היא ודאי תפירה חשובה, אבל לא מצאתי מי שידבר בפירוש בכל זה.

יום נעים.

4 תגובות

    מאיר לובין:

    תודה רבה.
    אם כך אולי אפשר לחלק בין תיקון משמעותי כגון התאמת הבגד, (הצרה והרחבה, ) שהוא הכרחי, ובין תיקון שאינו הכרחי. וכן בין שבוע שחל בו לט’ הימים.

    רבני בית הוראה:

    לא הבנתי לאן אתה חותר בחילוק אם להיתר או לאיסור והסברא.

    מאיר לובין:

    כיוון שנראה לכם לאסור את התפירה כי היא תפירה חשובה, חשבתי שיש מקום לומר שלא כל תפירה חשובה. הצרה והרחבה וכד’ שיש בזה שינוי גדול בבגד יאסרו כדבריכם, אך תפירה שאינה משנה הרבה תהיה מותרת. (וקצת נתנו דברנו לשיעורים). וכן יש מקום לחלק בין שבוע שחל בו ובין מר”ח.

    רבני בית הוראה:

    מה שאסור בבגד חדש קשה להקל כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *