לתרומות לחץ כאן

מזוזה בדירה שכורה בחו"ל – אחר ל' יום

שאלה:

שלום רב רציתי לשאול על אדם המתגורר מחוץ לארץ ישראל ונכנס לדירה בשכירות האם זה נכון שיש להמתין 30 יום לקביעת מזוזה ? לדעת הספרדים. ואשמח לקבל את מקור הדין

תשובה:

שלום וברכה

נכון הדבר שעד שלושים יום פטורים ממזוזה, וחייב לקובעה מיד בתחילת היום השלושים ואחד. אמנם דעת הרבה פוסקים שאם הוא רוצה לקובעה יד, שהרי ישאר שם יותר מל' יום, הוא רשאי אף לברך, אלא שיש שהחמירו בזה, ולכן למעשה עדיף שלא לקבוע, או שיקבע בלי ברכה ובתום שלושים יום יסיר מזוזה אחת לבדיקה וכשיחזיר יברך עליה ויכוין לפטור הכל.

מקורות:

ראה שו"ע סי' רפו סעי' כב.

על הנדון האם רשאי לברך בתוך שלושים כיון שדעתו להשאר: בשו"ת תורת חסד סי' נג כתב שאינו רשאי לקובעה בברכה, והובא בחיד"א יוסף אומץ סי' ל ומחזיק ברכה יו"ד סי' סא, וכ"כ באדמת קודש ח"א יו"ד סי' יח ראש משביר סי' כ ועוד. וביד הקטנה מזוזה פרק ב מנחת עני אות כה עוד החמיר לומר שהיא פסולה ולאחר ל' יום חייב להסירה ולקובעה שוב, וראה ביביע אומר ח"ח יו"ד סי' כז שחשש לדעה זו. אמנם בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' קעט חשש אף הוא לדעה שאסור לברך תוך ל' יום, אבל סבר שאין צורך להסירה, אלא לאחר ל' יום יברך עליה כשהיא קבועה. אכן בס' הלכות קטנות ח"ב סי' צה כתב שניתן לברך בתוך ל' יום, וכן הביא הפתחי תשובה בסי' רפו ס"ק יז מכמה פוסקים, וכ"כ בשו"ת הרי בשמים מהדו"ת סי' ריט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל