לתרומות לחץ כאן

פת פלטר – כשרות בזמנינו ומה נקרא פת נחתום?

שאלה:

האם כאשר אדם נמצא בטיול בחו"ל, וביום שישי, נזכר שהוא ובני משפחתו זקוקים ללחם עבור יום ראשון, האם הוא יכול לבקש ביום שישי מהגוי (שעובד במאפיה וששכרו משולם מראש) שיכין לו? (לעניין כשרות איני שואל, שכן מדובר בתנור נקי ואין מרכיבים נוספים ולעניין ניפוי הקמח כבר התירו לאכול גם אם לא נופה לפני כן משום ס"ס).

ונראה לי שמצד פת פלטר (שו"ע יו"ד קיב) בוודאי שזו שעת הדחק, שכן אין מאפיה יהודית במקום. אלא כל הנידון הוא מצד שהגוי יאפה את הפת בשבת שכן הזמינו את הפת ביום שישי. וחושבני שנכון להקל ע"פ מה שכתב הילקו"י בסימן רמד (סעיף ו) שכל שקצץ שכרו מראש וגם יש שהות מספקת להכין הפת לפני השבת וגם במוצאי השבת, לא חיישינן.

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי יש כאן שתי טעויות בשאלה: לגבי הכשרות, מה הכוונה תנור נקי ואין מרכיבים, הוא לחם מקמח ומים?? אינני מאמין… בודאי יש משפרי אפייה ומתפיחים וחומרים משמרים, כל מה שהם רגילים לעשות. וגם אם ביקשת שכך יעשה, מי יפקח? הגוי נאמן על הכשרות? אתמהה… תרשה לי לפקפק גם על נקיון התנור… ומה שהתירו בדיעבד לאכול בלי ניפוי יתיר לכתחילה לבקש מגוי כך לעשות כי לא התארגנו ליום ראשון, אתמהה…

הטעות השניה, יש כאן הרבה מה לדון גם לגבי פת פלתר. מה שהתירו בדוחק הוא בפת של נחתום ולא בפת של בעל הבית, כי בנחתום אין שום קירבה וכו'. אני מבין שכאן לא מדובר בבעל המאפייה עצמו שעושה ליין כשר, אלא מדובר בגוי שבמקרה עובד במאפייה ואתה יוצר איתו קשר אישי ומבקש לאפות לחם אישי מסויים, זה כבר די נכנס לענין של פת בעל הבית שהיא איסור גמור שאין להקל גם בשעת הדחק.

יום נעים וטיול מועיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל