לתרומות לחץ כאן

נתינת עמלה לשכיר על מנת שיעשה עבודה דרכי

שאלה:

הרב שלום, שכיר בחברה רוצה להפנות אלי פרוייקט מאוד יקר בחברה שלו ורוצה עמלה. הוא כבר עבד איתנו בעבר. אם אתן עמלה ישכור אותנו לפרוייקט (הבעלים של החברה שלו לא מתערב דרך מי הוא סוגר את הפרוייקט, העיקר שהעבודה תיעשה).החברה שלו לא מפסידה מזה כלום ומקבלת שירות טוב. מדובר בעמלה של 10% שכיר ואני לא גורע שום דבר לחברה בגין העמלה. יש בזה בעיה בהלכה?

תשובה:

שלום וברכה,

אם העמלה מתקבלת מהחברה ולא על מערים על המעביד להוציא ממנו כסף דמי תיווך – אין איסור הלכתי. ודינו ככל מוכר שמייעץ לקונה לרכוש מוצר של דגם מסוים, ויש טובת הנאה למוכר שמוכר את הדגם הצפציפי – אם המוכר לא משנה נתונים אלא מונה את המעלות האמתיות שיש במוצר – מותר. וכן העובד שבוחר בחברה מסוימת ודורש דמי תיווך מהחברה, אם החברה אכן טובה ואין שם לקויים, אין איסור לקבל טובת הנאה במה שבוחר דווקא בזה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה פתחי תשובה חו"מ סימן ט ס"ק לא ובסימן לד ס"ק כז שמביא את דברי הפלפולא חריפתא שכתב שאיסור שוחד לא נאמר דווקא בדיין, אלא גם בפרנס הממונה על הציבור ומחליט החלטות ציבוריות בגלל מתן כספי יש בזה איסור שוחד. וראה עוד ערוך השלוחן סו"ס ט. אמנם נראה שכל זה רק בפרנס שממונה על הציבור אבל מוכר שמוכר וממליץ על חברה מסוימת והמניע שללו זה טובת הנאה מהחברה, אם לא משנה את הנתונים אין איסור שוחד, וזה דרך השיווק בשוק.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל