לתרומות לחץ כאן

השותה סודה לא לצמאו

שאלה:

שלום רב במים כידוע מברכים רק לצמאו. מה הדין סודה? האם נחשב כמו מים?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה זו עסקו בה פוסקי שמנינו וההכרעה הרווחת היא שהסודה דינה לענין זה כמים.

מקורות:

בספר שאלת רב עמ’ רפב כתב בשם הגר”ח קניבסקי שליט”א דאם אינו צמא אין לברך עליו, וכ”כ הגר”מ מאזוז שליט”א בירחון אור תורה אב תשמ”ו סי’ קכב אות ב’, שהשותה סודה שלא לצמאו אלא רק לעיכול ולהקל כבדות המאכל אינו מברך עליו. וכן כתב הגאון רבי אביגדור נבנצאל שליט”א במכתב שהובא בשו”ת אדרת תפארת ח”ג סימן ז’, שאין לברך על שתיה זו משום דכשאינו צמא אין הוא נהנה משתיית המים אלא מדקירות הגז, והנאה זו אינה טעונה ברכה. אמנם הגר”נ קרליץ שליט”א בספרו חוט שני על הלכות ברכות עמוד קצד כתב לחלק, דהכל תלוי בדעת האדם השותה, שישנם בני אדם המרגישים בשתייתם נעימות אף אם שותה אותם שלא לצמאו, ומסתברא שצריך לברך עליהם ברכת שהכל, דברכת הנהנין אינה תלויה דוקא אם יש טעם עצמי כגון סוכר, וכדומה, אלא כל שהאדם שותה אותם ומרגיש נעימות בשתייתם הרי זה חשיב שנהנה מן המים, ואין חילוק אם נהנה מן המים מפני שיש בהם סוכר או שיש בהם דבר אחר שנהנה ממנו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם הנידון במחלוקת זו יהיה בכל מקום בהלכה מציאות רק למים ולא לשאר המשקאות?
    (למשל בשיטת מרן שתיית מים לפני הבדלה וכדומה)?

  2. שהרי לפי הסברא הראשונה שמים הוי כמו סודה(מצד שין שום הנאה), אזי ה"ה שיהא נ"מ לעניין שתית סודה לפני הבדלה דיהא מותר לפי סברא א', הלא כן?

  3. בפסקי תשובות סי' רצט הערה 6 אכן תלה שני נידונים אלו, אבל אינני בטוח שזה נכון, בכל מקרה מדובר במשקה חשוב אף שאין לו טעם, אינני יודע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל