לתרומות לחץ כאן

בחנוני נא בזאת – במעשר או בחומש?

שאלה:

שלום וברכה האם הדין מעשר כספים שאמרו עליו "עשר תעשר" בפרשתנו ואמרו חז"ל עשר כדי שתתעשר, נאמר רק בנוגע לנוטל חומש מרווחיו ולא אמרו מעשר אלא שאינו מפסיד על ידי הנתינה הזו או שמא מדובר על 10% כפשוטו וא"כ למה נאמר חומש (חוץ מהוצאות עבור דברים שבקודשה) בגלל ששמעתי בזה דברים סותרים אודה על תשובה מפורטת מעט אם הדבר ניתן תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

באופן כללי נראה בפוסקים שדברי חז"ל אמורים לגבי הפרשת מעשר כספים ולאו דוקא חומש, ראה מאמר בענין זה כאן. אמנם בס' כתר ראש לגר"ח מוולוזין סי' קנג הביא בשם הגר"א, שמי שמפריש מעשר לא יבוא לו כל נזק, אבל סגולת העשירות, היא רק למי שמפריש חומש.

שבוע טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. תודה על התשובה. הבנתי שמעשר צריך לתת לעני, אך בחומש ניתן לקנות דברים של מצווה כגון: 4 המינים וכו'.. האם יש להדר וגם את החומש לתת לעני?

  2. ראשית זה לא מדוייק, אי אפשר לקנות מצוות שאתה מחוייב בהן מכספי צדקה, אתה יכול להוסיף על הידור ארבעת המינים – דבר שאינך מחוייב בו, מכסף זה. כלומר אם אתרוג כשר בלי פקפוק עולה מאה ש"ח ואת הרוצה לקנות מהודר יותר, תוכל להתנות שתשתמש בחומש לתוספת זו. כך גם לשאר מצוות כגון לקניית עלייה לתורה, ובלבד שהיתה כוונתך בשעת החיוב לתת זאת מכספי צדקה. תמיד טוב יותר לעניים תלמידי חכמים.

  3. אחר המחילה, נראה שדעת החפץ חיים אינה כן והמעשר השני (דהיינו החומש, שהוא תוספת מעשר על המעשר) נועד לצרכי מצוה, עיין בספר אהבת חסד פרק יט אות ג שכתב בשם הרב המעילי בשיטמ"ק דמעשר כספים הוא כמו מעשר ראשון הניתן לכהנים וללויים ולכן יתנו לבעלי תורה והמעשר השני (דהיינו החומש) הוא דומיא דמעשר שני ומיועד לשאר צרכי מצוה.

  4. לא הבנתי מה מצאת אחרת בדברי, רק אמרתי שמצוה שאדם כבר מחוייב בה לא ניתן לתת ממעות אלו, רק מצוות שאינו חייב בהן.

  5. בדברי הח"ח נראה שגם מצוה שהאדם מחוייב בה ניתן לקנות מכספי החומש משום שהוא דומיא דמעשר שני שהיה מיועד לאדם עצמו לאוכלו בקדושה בירושלים, והיינו שקיים במעשר שני מצווה שהוא מחוייב בה, וכנגד זה ניתקן מעשר שני של מעשר כספים שנועד לאדם עצמו ולא לצדקה אלא לצרכי קיום המצוות.

  6. לא יודע איך דייקת מדבריו, הוא סתם כותב לשאר צרכי מצוה, והכוונה לא לעניים, אלא להדפסת ספר, בנין מקווה וכדומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל