לתרומות לחץ כאן

אכילת בשר כשר מולידה דם רותח ותכונות רעות?

שאלה:

ראיתי ציטוט מהרב אברבנאל: "ולכן בתחלת הבריאה שלא היו בני אדם אוכלים כי אם מהצמחים ושותים מים היו חייהם ארוכים יותר וכאשר בא נח והותר לו אכילת הבשר והוא הוסיף שתיית היין קצרו ימי חייהם עד הגבול אשר אנחנו בו היום הזה" (ספר מעייני הישועה מעיין ה תמר ג). "שהיה זה לפי שאדם היה בגן עדן מקום העצים והפירות היותר נבחרים שאפשר, כמו שאמר 'ויצמח ה' א-לוקים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל', ונאמר לו 'מכל עץ הגן אכול תאכל'. אבל נח ובניו כשיצאו מן התיבה לא היה להם לאכול לא עשב הארץ ולא עץ פרי. ואם היו מייחלים לאכול עד שיזרעו שדות ויטעו כרמים ימותו ברעב, התיר להם אכילת הבשר והותרה השאלה" (הרב אברבנאל בפירושו לבראשית ט, א). "והיותר נכון אצלי בדרוש הזה הוא שנאסר הבשר לאדם מפני שלמותו, ושהותר לנח ובניו מפני רשעת טבעם וביאור זה הוא כי הזנת האדם בצמחים היא טובה ונאותה מאוד […] אמנם מזון הבשר הוא בהפך כל זה כי הוא מוליד דם רותח אדומיים, נוטה ומוכן לאכזריות וחמה והתגברות בזדון, והוא מוכן להתעפש ומביא מהרה אל המות, מלבד מה שאמרו בהריגת בעלי חיים למוד האכזריות ושפיכות דם חינם. וברצות ה' לישר דרכי אדם הראשון להדריכו במעגלי צדק והגעתו לשלמותו ציוה עליו שיתפרנס מהצמחים היותר שלמים אשר יש בהם פרי עץ זורע זרע ולא שיאכל בשר […] וכאשר החל האדם לרוב והרעו מאבותם והשחית כל בשר את דרכו, אע"פ שהיה ניזון מן הצמחים ולא מן הבשר, עד שנתחייבו כליה בימי דור המבול, ראה ה' יתברך שלא הייתה ההנהגה הטובה אשר נתן לאדם מועילה בהם כפי תכונתם, ולכן התיר הבשר לנח ולזרעו. כאומר: אכלו מה שתרצו בן מן הצמחים בן מן הבשר, 'כירק עשב נתתי לכם את כל', לפי שכבר אין תקנה ברוע תכונתכם שתתוקן ע"י ההנהגה כי אם ע"י עונש". עד כאן לשון הרב (הרב אברבנאל בפירושו לדברים יד). האם ייתכן שאנו בעצם פוגעים בעצמינו כשאוכלים בשר כשר בשבת?

תשובה:

אני מבין שאנחנו ממשיכים עם הדרשה של אותו צמחוני…

כאן לדעתי הוא שוגה בהבנת דברי האברבנאל וחבל… שימי לב מה כתוב כאן! בגן עדן היה מזון מאוד בריא דק רוחני וטוב לגוף, ואכן הוא היה עדיף על הבשר, אולם לאחר שגורשו מגן עדן וכל הבריאה ירדה במעלתה, לא די במזון הצמחוני כדי למלא את הצרכים! ולכן בורא העולם התיר להם אכילת בשר, כי רק כך יוכלו לקיים את הגוף בצורה נאותה. נכון, שעם האוכל של גן עדן שאינו מצוי לנו היום היו חיים טוב יותר, אבל אין לנו את האוכל הזה… ולכן ראה הבורא שהגוף נצרך לאכילת בשר למרות חסרונותיו, ורק כך יהיה בריא… ואכן כל רופא יודע היום לומר שכדי לשמור על ערכים נכונים צריך צריכה נכונה של בשר, כדי לקבל שומנים חלבונים וברזל במידה הנאותה, מאוד קשה להשיג את כל זה מאבוקדו ושקדים… לכן יש כאן פשוט טעות בהבנת הנקרא!!

אגב עצם דברי האברבנאל צ"ע, שכן במדרש מפורש שהמלאכים בגן עדן היו צולים להם בשר. יש לעיין. אבל לגוף הענין הדברים פשוטים.

כמו כן, יש כאן נדוקה מענינת: הראשונים כידוע נחלקו, אם הסיבה לאיסור אכילת בשר חזיר ושאר מאכלות אסורות זה בגלל שהם מולידם תכונות רעות של אכזריות, או להיפך, כיון שהמאכל אסור אם האדם אוכל אותו זה מוליד בו את התכונות הרעות, ראה בענין זה בפרשת שמיני וראה ברמב"ן כלי יקר אור החיים ועוד. ממילא יש לומר, שהגם שכאשר הבשר היה אסור היו בו תכונות רעות, ברגע שהותר הבשר ואף יש באכילתו מצוה, אזי אדרבה, בקיום מצוה אדם רק מעדן את גופו וכו'…

שוב שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל