לתרומות לחץ כאן

הסתרת נוף

שאלה:

שלום.לפני כ2 עשורים רכשנו בית דו משפחתי בשכונה דתית בבית שמש.השכונה בנויה משתי שורות.האחת פונה לעבר נוף פתוח.הבתים בשורה השניה מאחור לה,בנויים בין המפתחים של שני בתים בשורה הראשונה.זאת עמנ שגם הם יזכו בנוף.לימים השכנים בשורה הראשונה נטעו עצים שמסתירים את הנוף לכנים מאחור.פניתי בדחילו אל שכני בבקשה לא לנטוע עצים במפתח.הם התעלמו.ביקשתי גם לקצר את עצי הנוי וכאן באה דרישה שאם אני רוצה שאני אממן את קיצור העצים לכל השכנים.מיותר לומר מה חשיבות הנוף להרגשה ולערך הכספי של ביתנו.אני תוהה אם הדבר אינו דומה לאנשים הצופים במופע.אלה מהשורה הראשונה נעמדים ומסתירים לאלה מאחור.כאשר מבקשים מהם להתיישב הם מתעלמים או דורשים השתתפות במחיר הכרטיס שלהם (כפי ששכני מבקשים לממן גנן).פניתי לרב השכונה והוא הציע מה שכבר עשיתי.כבר שנים שליבי נשבר בגלל התעלמות זו

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אין מקום לתביעה על הסתרת נוף. ולכן לא יכול לעכב בנייה בגוש חלקה הסמוכה.

בבניין משותף שנבנה באופן שכל דייר יקבל צפייה לנוף או צפייה לים, והיה זה תנאי כחלק מהמכירה שכל דייר יש לו נוף, ניתן לעכב על שכן שגר בבניין שלא יבנה בביתו ויסתיר את הנוף. אך לעולם לא יוכל לעכב בנייה על אדם שבונה בגוש חלקה אחרת כיון שאין לו שותפות איתו.

בהצלחה.   

מקורות:

ראה פת"ש חו"מ סימן קנד ס"ק ח. וראה באורך בספר אבן המשפט סימן כג. 

בבניין שנמכר על תנאי שכל דייר יקבל נוף, אסור לשכן לבנות בתוך שלו ולעכב על הנוף – שווה לדין מקומות של בית הכנסת שהביא הרמ"א סימן קעא סעיף א ובחת"ס. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אמנם היזק ראיה שנינו מניעת ראיה לא שנינו אך במקום שיש משום פסידא וירידת ערך עי' חזו"א שחייב את המזיק להרחיק עצמו.

  2. שלום, ירידת ערך זה אכן נזק, ולכן אם מסתיר נוף למרות שהסתרת נוף לא שמענו אבל נזק של ירידת ערך ודאי יש כאן. אמנם כל זה דוקא בשכן מהבניין שבונה ומסתיר ומוריד ערך לדירה שהוא מחויב לשכן כשותפים שמשועבדים זה לזה. אבל שכן מבניין ממול שאין לו שום דו"ד עם הבניין מול לא נוכל לאסור עליו להסתיר למרות שיש ירידת ערך, מאחר שבשללו הוא בונה ואין לו שום קשר לירידת ערך עם השני. ולא נוכל לאסור להשתמש לאדם בשלו גם אם מוריד ערך לחברו. והחזו"א דיבר על מקומות של ביהכ"נ ששם הם כשותפים וכשכנים באותו בניין.

  3. עם מי חתמתם האם הבניין שלכם או גם עם הבניין ממול. אם כל הבניינים נחשבים כחלקה אחת או שנמכר ביחד מקבלן אחד, בתוכנית אחת, החתימה מחייבת – ואסור להם להסתיר את הנוף. אבל אם כל בניין נבנה בעצמו ואין קשר שותפות – הם לא יהיו מחויבים לחתימה שלך.

  4. שלום רב, האם יש הלכה על נטיעת עצי סרק באופן שלא יסתירו את הנוף לדיירים או אפילו בטבע (נטיעה של עצים במצפור הפונה לנוף)?

  5. אם הנוטע נוטע בגינה פרטית שלו, ולא הייתה התחייבות לשכנים שיהיה לו נוף, לא ניתן לעכב בעדו. אם הוא נוטע ברכוש משותף, או כשמכרו את הדירות התנו שכל שכן מקבל נוף, וזה היה כחלק מהמכירה, יכולים לעכב בעדו שלא יטע אילנות שיסתירו את הנוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל