שאלה:
שלום הרב, בעניין 'ברכת שהחיינו' שמעתי פעם בשיעור שאחד מהסיבות שאין מברכים שהחיינו על תפילין משום שזה נוצר מהבמה ואולי נעשה בה צער (כלומר משום צער בע"ח), היש לזה מקור? 2.האם גם בברכת שהחיינו שייך לעשות תנאי שאם יביאו לפני כמה מינים של פירות בזה אחר זה, בין שידעתי עליהם ובין שלא ידעתי, בברכתי שהחיינו פעם אחת אפתור הכל? תודה!
תשובה:
כתב הרמ”א סי’ רכג סעי’ ו’: “ויש מי שכתב שאין לומר כן על מנעלים או בגדים הנעשים יא מעורות של בהמה דאם כן היו צריכים להמית בהמה אחרת תחלה שיחדש ממנה בגד אחר, וכתיב: ורחמיו על כל מעשיו (מהרי”ו בפסקיו) והנה הטעם חלוש מאד ואינו נראה, מ”מ רבים מקפידים על זה שלא לאמרו”. דבריו אמורים לגבי הברכה תבלה ותחדש, אבל לפי זה יש שנהגו שגם שהחיינו לא לברך על כלי עור, ראה מור ואהלות כד, יד יצחק ח"ג סי' שכ, וכ"כ בוזאת הברכה בשם הגר"מ אליהו והובאו בס' שערי הברכה, למעשה נראה שאין המנהג כך.
ברכת שהחיינו ענינה שמחה והודיה, איך אפשר להודות על מה שלא יודעים…
אבל לכאורה יש לחלק בין זה לתפילין, דהרי הבהמות הם נבראו לצורך האדם וכ"ש כשהאדם צריך לעשות על ידן מצוות כגון תפילין ומזוזות, הלא כן?
יתכן, בלאו הכי יש עוד טעמים לכך, שאין מברכים על עשיית מצוה שאינה מזמן לזמן וכו'. ראה ביאור הלכה סי' כב.
השאר תגובה