לתרומות לחץ כאן

הפסקת שיעור תורה כדי להשלים מניין

שאלה:

שלום לכם הינו שלושה אנשים בבית כנסת לומדים שיעור תורה. ואז באו מבית כנסת אחר לבקש שנשלים מניין מנחה . מה הדין להפסיק שיעור בשביל להשלים מניין ? אבקש גם מקורות כי נוצר דיון בנושא אח״כ ולהוכיח עם מי הצדק .

תשובה:

בודאי אין לבטל שיעור תורה של רבים כדי להשלים מנין, ואפילו שיעור של יחיד אין לבטל אא"כ יצא מזה חילול ה' גדול שיאמרו שלא אכפת לבני תורה ממנין.

מקורות:

ראה ילקוט יוסף תפילה צ, ט, וראה ואין למו מכשול ח"ז פרק ג ושניהם דבריהם אמורים על פי בית אב"י ב עב וראה באין למו מכשול שכן הורה הגרי"ש אלישיב, והוא סבר עוד יותר שכלל אין לחוש בזה לחילול ה' כון שעושה כדין והביא שם מעשה יפה בענין זה מהחפץ חיים שחשש בזה לחילול ה' במקומו, ואמר הגרי"ש אלישיב שאין ללמוד מהנהגת החפץ חיים שכל מעשה שלו בעל משמעות לאנשים כמונו שאין חילול ה' גם אם יחשבו שלא אכפת לנו…

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלו' לכבוד הרב,
    אז יוצא לפי דברי הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שהובאו במקורות שכל עוד מגיעים להיות בדרגת גדול דור או אדם מתחשב אין לנו לחשוש לחילול השם אם אין אנו רוצים להשלים מנין כשאנו בדרכנו ורוצים להתפלל אח"כ וכל שכן להפסיק מלימוד תורה בשביל להשלים מנין ואילו בגוף התשובה לא הובן לי כך?

  2. לא אמרתי שלפי הרב אלישיב רק גדול הדור בכלל דין זה, אלא שלדבריו בדרך כלל רק אצל אדם גדול זה מתפרש כחילול ה', אבל אם אתה יודע שבמקרה שלך גם יהיה כך, יש לחשוש ולכן כל מקרה לגופו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל