לתרומות לחץ כאן

האם נגזר על האדם מראש שינשא ויתפרנס או שהדבר תלוי בהשתדלותו?

שאלה:

בס"ד כותב הרמב"ם: "אֲבָל מַה שֶּׁנִּמְצָא לַחֲכָמִים, עֲלֵיהֶם הַשָּׁלוֹם, וְהוּא אָמְרָם: "הַכֹּל בִּידֵי שָׁמַיִם חוּץ מִיִּרְאַת שָׁמַיִם" – הִיא גַּם כֵּן אֱמֶת, וְנוֹטֶה לְצַד מַה שֶּׁזָּכָרְנוּ. אֶלָּא שֶׁהַרְבֵּה פְעָמִים יִטְעוּ בוֹ בְּנֵי אָדָם וְיַחְשְׁבוּ קְצַת פְּעֻלּוֹת הָאָדָם הַבָּאוֹת לִבְחִירָתוֹ, שֶׁהוּא מֻכְרָח עֲלֵיהֶם: כְּזִוּוּג פְּלוֹנִי, אוֹ הֱיוֹת הַמָּמוֹן בְּיָדוֹ – וְזֶה בִּלְתִּי אֱמֶת. כִּי זֹאת הָאִשָּׁה אֲשֶׁר לְקָחָהּ בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁין וְהִיא כְשֵׁרָה לוֹ, וּלְקָחָהּ לוֹ לְפִרְיָה וּרִבְיָה, וְהִיא מִצְוָה – וְהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ לֹא יִגְזֹר בַּעֲשִׂיַּת הַמִּצְוָה. וְאִם יְהֵא בַּנִּשׂוּאִין אִסּוּר, הִיא עֲבֵרָה – וְהַשֵּׁם לֹא יִגְזֹר בַּעֲשִׂיַּת הָעֲבֵרָה. וְכֵן זֶה אֲשֶׁר גָזַל מָמוֹן פְּלוֹנִי, אוֹ גְנָבוֹ מִמֶּנּוּ, אוֹ הוֹנָה אוֹתוֹ וְכִחֶשׁ בּוֹ וְנִשְׁבַּע עָלָיו בְּשֶׁקֶר – אִם נֹאמַר, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ גָּזַר עַל זֶה שֶּׁיַּגִּיעַ זֶה הַמָּמוֹן לְיָדוֹ, וְשֶׁיֵּצֵא מִיַּד זֶה הָאַחֵר – כְּבָר גָּזַר בָּעֲבֵרָה? וְאֵין הָעִנְיָן כֵּן. אֲבָל כֹּל פְּעֻלּוֹת הָאָדָם מְסוּרוֹת לוֹ וּתְלוּיוֹת בִּבְחִירָתוֹ – בָּהֶן בְּלֹא סָפֵק יִמָּצְאוּ הַמִּצְווֹת וְהָעֲבֵרוֹת. כִּי כְּבָר בֵּאַרְנוּ בַּפֶּרֶק הַשֵּׁנִי: שֶׁמִּצְווֹת הַתּוֹרָה וְאַזְהָרוֹתֶיהָ הֵן בַּפְעֻלּוֹת אֲשֶׁר לָאָדָם בָּהֶן בְּחִירָה שֶּׁיַּעֲשֵׂם, אוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂם. וּבְזֶה הַחֵלֶק מִןהַנֶּפֶשׁ תִּמָּצֵא יִרְאַת שָׁמַיִם, וְאֵינָהּ בִּידֵי שָׁמַיִם – אֲבָל נִמְסְרָה לְבְחִירַת הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. אִם כֵּן מַהוּ אָמְרָם: "הַכֹּל בִּידֵי שָׁמַיִם"? אָמְנָם יִרְצוּ בוֹ הָעִנְיָנִים הַטִּבְעִיִּים, אֲשֶׁר אֵין בְּחִירָה לָאָדָם בָּהֶם, כְּגוֹן: בִּהְיוֹתוֹ אָרֹךְ, אוֹ קָצָר; אוֹ רֶדֶת הַמָּטָר, אוֹ עֲצִירָה, אוֹ הֶפְסֵד הָאֲוִיר, אוֹ זַכּוּתוֹ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם מִכָּל מַה שֶּׁבָּעוֹלָם – זוּלַת תְּנוּעַת הָאָדָם וּמְנוּחָתוֹ. " התקשיתי בקטע זה : 1. מול אימרת חז"ל אין אדם נוקף אצבעו מלמטה עד שהכריזו מלמעלה" 2. עניין הגזירה מראש של זיווג, ופרנסה, וכל ענייני הקבלה של הגילגול והתיקון. אשמח לקבל קצת הסבר

תשובה:

שלום וברכה

ההסבר מאוד פשוט:

פשוט שנגזר על האדם מה יהיה זיווגו האמיתי, ובורא העולם ישלח לו את כל הסיוע כדי למצוא את נזיווג וכו', אבל ההחלטה אם להנשא או לא, היא של האדם לבד, כי זו מצוה והאדם בעל בחירה להחליט אם הוא רוצה לקיים מצוה או לא. כך גם לגבי הפרנסה, מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה לראש השנה, שאם ישתדל במידה וביושר יקבל כל מה שיגיע לו, אבל אם הוא בוחר להרשיע ולגנוב כסף, זה לא קשור לאותה קיצבה, זו סתם בחירה המסורה בידו לחטוא. כמו כן אם יבחר שלא להשתדל [ולא מתוך אמונה ובהדרכת רבו, אלא מתוך עצלות] לא יקבל את מה שנקצב לו, כי הקיצבה רק היתה שאם ינהג כפי המוטל עליו יקבל, אבל בסופו של דבר בידו לבחור אם להשתדל כראוי לו… מה שאמרו אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אינו כפי שרגילים להשתמש בסלנג העברי "נוקף אצבע" לשון השתדלות ועשייה, אלא נוקף לשון פגיעה, כלומר שלא תבוא לאדם מכה או כאב, נפילה או מחלה, בלא שיכריזו על כך מלמעלה, כך שזה לא נוגע כלל לנושא שלנו…

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה מכבוד תורתו:
    אם אתה אומר – 'שנגזר על האדם מה יהיה זיווגו האמיתי, ובורא העולם ישלח לו את כל הסיוע כדי למצוא את הזיווג וכו’, מה זה ישלח לו ?
    אם האדם מחליט מדעתו לנסוע לארה"ב בשביל לעבוד ולהשתקע שם למרות שהזיווג שלו נמצא בארץ, מה בורא עולם יעשה ? יגרום לכשלונו בעסקיו בשביל שיחזור ארצה ?
    האם זה לא היפעלות ושינוי באלוהים ??
    ונניח והאדם עומד בעיקשותו ולא רוצה לחזור לארץ ולא מקיים את מצוות הזיווג – יוצא שגזירתו של אלוהים לא התקיימה !!איך שלא תסתכל על זה ואיך שלא תנסה להסביר – בהכרח אתה מגיע לכך שהאדם בעצם 'מפעיל' ,לכאורה, את האלוקים מצד אחד או גורם לכך שגזירתו המוקדמת לא תתקיים

    עדיין לא מסתדר לי

  2. כאשר אדם מתנהל בצורה סבירה הוא יהיה מנווט על ידי בורא עולם. אדם נוסע לחו"ל כי הזדמן לו שם איזה עסק, או מישהו יעץ לו שימצא שם עסק, כל אלו בורא העולם שלח לו! הרבה דרכים למקום, מגוחך לחשוב שבורא העולם נתקע ולא יוכל לזמן לאדם את זיווגו בגלל שלא ידע שירצה לנסוע לחו"ל… נקודת הבחירה של האדם תמיד תתחיל ותגמר אחרי שהזדמן לו השידוך והוא בחר שלא להנשא כי אינו רוצה לקיים מצות פרו ורבו, כל התהליכים המוקדמים מכוונים משמים.

  3. שוב מחילה:
    בורא עולם מנווט, מזמן, שולח, וכו'
    כל אלה היפעלויות המיוחסת לאל שאמונת הייחוד בטהרתה לא מתיישבת איתם לעולם.
    ואגב, כל פעם שהאדם מייחס לאל פעולה שהוא עושה עבורו, הוא צריך לחשוב שבורא עולם צריך לעשות את הפעולות האלה גם עבור 7 מיליארד בני אדם המאכלסים את כדור הארץ..והמספר רק עולה כל דקה ודקה ….

  4. כלומר לדעתך הוא לא מסתדר עם כמות האנשים… הוא מבקש שיחכו בתור כדי שלא יתבלבל… אתה רואה את המציאות האלוקית בצורה נורא נורא פשטנית… בורא העולם אין לו שום גבול ושום דבר לא מגביל אותו, לא קושי הפעולה ולא ריבוי המעשים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל