התרת נדרים קודם שחל הנדר

רבני בית ההוראה
כ"ו אב ה'תשע"ט

שאלה:

שלום כתב השו”ע שאין להתיר נדר עד שלא חל ולכן אם נדר על תנאי אפשר להתיר רק לאחר שהתנאי חל. האם נאמר כך גם על נדר צדקה? אם קיבל שכל פעם שיעשה דבר מסוים ייתן צדקה האם אפשר להתיר רק לאחר שהתחייב בצדקה.

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אכן, כך, אני לא רואה הבדל בין סתם נדר לנדרי צדקה לענין זה.

מקורות:

על עיקר דין זה, ראה שו”ע סי’ רכח סעי’ יז.

2 תגובות

    שלמה:

    שלום
    מצאתי את שאהבה נפשי

    חכמת אדם שער איסור והיתר כלל ק סעיף כד
    כד האומר אם אעשה דבר זה אתן מאה זהובים לצדקה והיה הדבר מחמת שאירע לו מקרה רע מאותו דבר כגון שרכב על סוס והזיקו ולכן נדר אזלינן בתר דעתו שאין כוונתו ליתן הצדקה אלא כוונתו לאסור עליו הרכיבה והוי כאילו אמר הרי עלי שלא ארכב וכדי לחזק הדבר קנס עצמו באם שיעבור ליתן צדקה ואם כן הנדר חל מיד שאסור לרכוב מיד ויכולין להתיר לו תיכף ואז אינו חייב כלום לצדקה עוד שהרי לא היה אלא תנאי להנדר של רכיבה וכיון שכבר הותר הנדר בטל התנאי ממילא.

    רבני בית הוראה:

    עכ”פ לפי דבריו אם יעשה את הדבר, גם אם ישלם את הקנס כבר עבר בלא יחל דברו והוא חידוש מפליא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *