לתרומות לחץ כאן

שיעור טלית קטן וגדול / ציצית גופייה מה נחשב החלק הפתוח?

שאלה:

בסד שלום הרב 1) מה השיעור שצריך להיות בטלית קטן (אורך ורוחב) על מנת לברך עליו? 2) מה השיעור בטלית גדול (אורך ורוחב) על מנת לברך? אשמח לדעת את הלכתחילה והבדיעבד וכן מהיכן מודדים. (מה עם הנקב של הראש לאורך ולרוחב האם נקרא סתום או פתוח וכן גופיות ציצית האם היד שנכנסת נחשבת לפתוח או סגור. תודה רבה! (אשמח לדעת גם אם יש חילוק בין הספרדים לאשכנזים)

תשובה:

שלום רב

אם רוצים לצאת את כל השיטות לכתחילה ובהידור, צריך שהבגד יהיה 58 ס”מ מקדימה ו58 ס”מ מאחורה, ולמעשה כדאי להוסיף עוד טיפה כי לפעמים זה מתכווץ בכביסה… השיעור הזה הוא אמה מכל צד לשיטת חזון איש. וע”ע חזון איש או”ח סי’ ג אות ל. כמו כן נקב בית הצואר מצטרף בשיעור הרוחב, אם רוחב כל כתף יותר מנקב. ראה אגרות חזון איש שנהג בכל כתף 21 ס”מ והנקב 18 ס”מ.

אמת שאפשר לברך גם על 3/4 אמה אבל אם כבר לובשים תעשה מאמץ שיהיה לךלכל השיטות, ציצית זה דבר זול והמצוה היא תמידית…

הגודל המינימלי של הטלית קטן לענין ברכה, הוא שיהיה מלפניו ומאחריו כל צד לפחות 44 ס”מ, והכתפיות יהיו כל אחת לפחות 7.5 ס”מ, בפחות מזה אין לברך.

טלית גדול תמיד יש בה שיעור…

על עצם הנושא של ציצית גופייה ראה כאן.

נקב הידים שתחתיו תפור נחשב כחלק מהמקום הסתום, ראה משנה ברורה בסי' י ס"ק כה, לכן צריך שתחת מקום הידים יהיה הפתוח רוב הבגד.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שאלה נוספת:
    אם נקרע הנקב שבו שמים את הגדילים אבל הוא לא נקרע עד למטה כי זה נעצר בתפרים החזקים שיש בקצה הכנף האם הטלית כשרה?

  2. כיון שבתחילה היו החוטים במרחק הראוי היא עדיין כשרה, יש לתקן ולתפור, אלא שאין בזה בעיה של תעשה ולא מן העשוי מן הטעם האמור.

  3. שלום. כאן לא כתבתם מה צריך להיות רוחב בכתפיים. האמת היא שאני די מבולבל מה השיעור שצריך להיות.

    קראתי בילקוט יוסף שבכתף צריך להיות חוץ מהנקב 24 בכל צד. חו. מהנקב. וכאן כתוב שהנקב מצטרף בשיעור הרוחב. א"כ מה וכמה צריך להיות הרוחב בכתפיים, ואורך קדימה ואחורה, ומה הדין לפי הספרדים? תודה.

  4. הסברנו מאוד ברור שזה מותנה בכך שרוחב כל כתף בפני עצמה הוא יותר מהנקב, ואפילו נתנו את השיעור המדוייק שעשה החזון איש בבגדו שלו…

  5. שלום,
    לגבי מה שהובא בשם הגאון חזו"א שנקב בית הצואר מצטרף בשיעור הרוחב, אם רוחב כל כתף יותר מנקב – האם יש החולקים עליו בעניין זה?

  6. לא ידוע לי על חולק, יש את השולחן ערוך הרב שמעורר שהכל צריך להיות סגור ומה שאינו סגור אינו מצטרף, גם לגבי החתך בחזה, אבל לא נהגו לחוש לדבריו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל