לתרומות לחץ כאן

קיפול שטר האם נחשב לסימן

שאלה:

מצא שטר מקופל שתי וערב האם נחשב לסימן?

תשובה:

שלום וברכה,

שטר מקופל לשתי וערב נחשב לסימן ועל המוצא להכריז על האבדה. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

עלינו לדון בשלושה דברים. א. האם קיפול שטר כסף שתי וערב יחשב לסימן.

ב. גם אם נחשב לדבר חריג, האם הקיפול נפתח כאשר נופל לקרקע, או שהקיפול מהודק ולא מתפרק בנפילתו.

ג. אדם שמקפל שטרות שתי וערב, האם כשמשלם פותח את השטר, או שמוסר שטר מקופל. וגם אם מוסר שטר מקופל האם המקבל פותח את כפל מידית.

א. הגמרא ב"מ דף כג ע"ב שואלת במחרוזות של דגים שהקשר שקושרים את חבילת הדגים שיהיה סימן. ומתרצת הגמרא שכולם כך קושרים, לכן הקשר אינו סימן. וכן נפסק בשו"ע שקשר שלא מקובל נחשב לסימן. ולפ"ז בקיפול שטר בצורה של שתי וערב, לא מקובל לעשותם, ולכן הקיפול המשונה יהיה סימן.

ב. הסקנו שהקיפול של שתי וערב נחשב לסימן אומנם זה דווקא אם הקפל חזק ולא יתפרק, אבל קפל שיכול להתפרק כאשר נופל או ששוכב על הקרקע, הכפל אינו סימן. ולכן גם אם במציאות לא התפרק, אך כיון שדרכו להתפרק אינו סימן, וכדברי הגמרא הגמרא (שם דף כב ע"ב) שאלומות קטנות אין הקשר סימן משום שהם קטנם ונדרסים ברגלי בני אדם.

ג. הגמרא בדף כה ע"ב אומרת שמטבע לא שייך סימן ולכן א רשם שמו עליה אינו סימן, שמא מסר את המטבע לאחרים, ונפל מאחרים. ולפ"ז אם נעשה סימן במבע שאין דרך להעבירו עם הסימן אינו סימן. ומסתבר ששטר מקופל אין דרך לשלם בשטר שמקופל על שתי וערב. וגם אם משלם בשטר מקופל, המוכר שמקבל את השטר פותח את הכפל כדי להכניס לקופה. ואדם זר שמקבל שטר מקופל פותח את הכפל כדי לבחון את השטר אם אכן השטר כשיר. ולכן קפל בשטר של כסף יהיה סימן, בשונה מרשם שמו על השטר שאינו סימן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל