לתרומות לחץ כאן

האם מותר להמר במפעל הפייס

שאלה:

בקניית כרטיס הגרלה במקום שמגריל, חלק מהכסף שקיבל בזה יש בעיה כיון שאצלו הכסף הוא בגזל כיון שאצל הנותנים אינם גומרים דעתם לתת לכן הכסף גזול בידו וממילא הם מקבלים גזל ואסור. האם זה לא מה שקורה במפעל הפיס? האם זה לא סיבה לאסור?!

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להתערב על כספים. איסור זה נקרא משחק בקוביא – שמהמר על כסף, וכשמפסיד לא נותן את הכסף מרצונו הטוב אלא בלית ברירה. ולדעת הרמב"ם נחשב מעין גזילה. ולדעת הראשונים כיון שאינו עוסק בישובו של עולם אלא בהימורים אינו אדם כשר.

בקניית כרטיס הגרלה או חיש גד, שכבר שילם מראש את הכסף נחשב שהקנה את הכסף והוציא ממנו, ולכן אין איסור של גזילה לדעת הרמב"ם. ולכן מותר לקנות כל כרטיס הגרלה. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל אסר לקנות כל כרטיסי סוגי הגרלות לוטו, חיש גד, וכדו'. ושמעתי מנכדו שמרן חזר בו מדבריו והתיר לקנות כרטיסי הגרלה, אך מבחינה מוסרית ראוי להמנע מכל הימורים כאלו, כדי שלא להמשך לזה. אם מוכרי הכרטיסים לוקחים את הכסף לדברים האסורים – משחקים בשבת, או משחקי איסור, אסור לרכוש כרטיסים אלו מסום מסייע לדבר עברה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן רז סעיף יג. וסימן שע.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה לרבנים החשובים,
    זה שמפעל הפיס נותן 90% מהכסף שלו לבניית מבנים עבור משרד החינוך, שללא ספק הוא ארגון השמד הגדול ביותר שקם לעם ישראל מאז ומעולם (מעל מיליון !! ילדים ונערים בחינוך הממלכתי מחונכים כל בוקר מחדש, לכך שאין בורא ח"ו ולאמונה בתיאוריית דרווין), זה פחות חמור ממשחקים בשבת או משחקי איסור??

  2. מה בקשר לחו"ל? שם זה גויים שפרט לחשש של משחק בקוביא (האם זה שייך כלל בנכרים?) כל החששות האחרים לא קיימים כי לא איכפת לנו שהגוי יתרום את כספו ללימוד תורת דרווין! או שמא יש לחשוש לכסף יהודי שמעורב בו למרות שהוא בטל ברוב?

  3. בחו"ל שעוסקים ול גויים זה יותר קל, לרמב"ם שסובר שיש בזה איסור של אבק גזל, ובגוי אין איסור של גזל מדבריהם. ולרמ"א מותר גם בישראל וכ"ש בגוי, אם עוסק בישובו של עולם. ראה שו"ע סימן שע סעיף ג.

  4. לדעתי אפשר לדחות את הטענה של 90 אחוז כסף למשרד החינוך , כי יש מושג בדין דרבנן של "ברירה". אני מכוון שהכסף שלי ילך למקום שהוא לא נגד התורה, וקיימא לן שיש ברירה בדרבנן, ופה זה רק חשש אבק גזל.
    ומה גם שאני לא אמרתי להם לעשות עם הכסף את זה
    כמו שאני קונה מחילוני חפץ והוא החליט לקנות חזיר שאינו קשור אליי!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל