לתרומות לחץ כאן

ההבדל העצום בקיום המצוות בארץ ישראל ובחו"ל

שאלה:

שלום לכבוד הרב: בפרשת עקב על הפסוק "ושמתם את דברי אלה" כתוב ברש"י שגם בגלות תשמרו את המצוות כדי שלא יהיו חדשים כאשר תחזרו לארץ. והרי יש חיוב גמור להניח תפילין ולקבוע מזוזה גם בגלות!!

תשובה:

שלום וברכה

כאן נגעת באחד היסודות החשובים בהבנת קדושת ארץ ישראל מעלתה הנשגבת וענינה. ובעצם הרחיב בענין זה הרמב"ן בסוף פרשת אמור ובמקומות אחרים.

ברור הדבר שכל המצוות [למעט מעט מצוות התלויות בארץ, בעניני החקלאות] נוהגות מהתורה בכל מקום, אבל תוכן המצוה, התיקון הנעשה על ידי המצוה בעולמות העליונים וכו', הוא שונה לגמרי בארץ ישראל ובחו"ל. משום שעיקר תכלית התורה והמצוות היא דוקא בארץ ישראל אשר עיני ה' אלוקיך בה, אלא שבורא העולם ציוה – ומדאורייתא!!! לקיימן גם בחו"ל כיון שלא ישכחו הדברים מעם ישראל. לכן מבחינה הלכתית חומרת החיוב שווה בארץ ובחו"ל, אבל מבחינת הפעולה בעולמות עליונים והתועלת שנעשית, ומה שזה משפיע על האדם וכו', דוקא בארץ ישראל יתקיימו הדברים ולא בחו"ל. כמובן התיקון הנעשה באופן כללי על ידי עצם הציות לציווי התורה קיים גם בחו"ל.

אגב, אחד התירוצים בראשונים אודות יעקב אבינו היאך נשא ב' אחיות, הוא שהאבות הק' קיימו את התורה רק בארץ ישראל ולא בחו"ל, משום שהם לא היו מצווים בה, וקיימו רק בגלל תכליתה הנרצית… 

נמצא שכל נער צעיר הדר בארץ ישראל ומניח תפילין, זוכה למה שלא זכו גדולי הראשונים הקדושים בהנחת התפילין שלהם, אף שמבחינת עצם הקיום וההבנה שלהם במצוה היו בדרגות שאין לנו השגה בהן…

לכן הרבה יש לנו להודות ולהלל לה' על שזכינו לגור בארץ הקודש.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל