לתרומות לחץ כאן

עירוב במתחם סגור שיש בו אורחים יהודים וגויים

שאלה:

שלום רב
אנחנו נימצאים בשטח מגודר(מוגבל) שיש בו הרבה דירות קטנות לשכירה לכמה ימים. ויש יהודים וגם גוים. האם יכולים לעשות עירוב כדי לטייל התינוק בעגלה וכדומה וכו״?או לצאת עם חפצים שונים?
מה ההלכה למעשה?
נא לתת המקור אם אפשר.
תודה. מימון

תשובה:

שלום וברכה

אם המשכיר הוא אחד, ואתם יכולים לדבר איתו ולשכור ממנו את הזכויות שלו בדירות, להכניס שם משהו וכדומה, תוכלו לעשות עירוב וכמובן גם אחר כך תעשו עירובי חצרות, אבל אם הם כמה משכירים ואין דרך להגיע אליהם, זה מאוד מורכב, ואסביר:

מבואר בפוסקים שאם יש לשלטון זכות להעמיד חפצים ברשות התושבים אפשר לשכור את בתי הנוכרים או מחללי השבתות מהשלטון, כיון שיש לו זכות הנחת חפצים ברשות הנכרי, נחשב הדבר שיש לו זכות ‘שכירו ולקיטו’ (סי’ שפ”ב סי”ב ברמ”א). ועל פי זה נוהגים כיום לשכור מהמשטרה או רשויות אחרות של השלטון את בתי הנכרים ומחללי השבת כיון שיש להם זכות להניח חפצים ברשותם. אמנם יש פוסקים הסוברים שכיום השתנה המצב ואין למשטרה סמכות להניח חפצים בבתים פרטיים של אנשים ללא צו של בית משפט, ולכן יש נוהגים לשכור מחברת החשמל שיש לה מוני חשמל בבתים פרטיים ואולי מחמת כך יש להם דין ‘שכירו ולקיטו’, ויש מפקפקים גם בכך. אדם הרוצה לעשות עירוב חצירות בביתו הפרטי ויש בו אדם שאינו שומר תורה ומצוות ורוצה לשכור ממנו באופן פרטי יכול לעשות זאת כך: או לבקש מהם להשכיר את רשותם בשכירות לא אמיתית רק לענין הדיורים כדי להתיר את הטלטול, או לבקש מהם להניח בביתם חפץ של הישראל (מפתח וכדו’) שבכך נחשב שכירו ולקיטו ויכול להשכיר את בית הנכרי לישראלים הגרים בחצר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל