לתרומות לחץ כאן

שאלה מורכבת בנוגע לזכויות יוצרים

שאלה:

עבדתי במשך מספר שנים במשרד הנותן שירותי גרפיקה לאחרונה התפטרתי והבוס הציע לי לקנות ממנו את המחשב עליו עבדתי במשרד, ולקבל ממנו זכות שימוש בכל החומר הנמצא בו. (מעין 'השאלה') המטרה שלו היא שאוכל לעבוד מהבית בשביל לקוחות ותיקים שהחומר שלהם נמצא במחשב והם רוצים את הסגנון עיצוב שלי, הוא יתווך לי אותם ויקבל אחוזים מהרווח. למעשה, הוא לא מוכר לי את החומר כיון ש: 1. הלכתית לא יודע אם מותר למכור בעלות 2. כל החומר שווה עשרות אלפי שקלים ולי אין צורך בכולו. הוא לא עושה שימוש בחומר בזמן שהוא אצלי אלא מעניק לי את הזכות להשתמש בו, השאלה- האם מותר לי לעשות שימוש מסחרי לצורך עבודות נוספות שלי ולא רק לצורך עבודות עבור הלקוחות שלו. הוא מצידו מסכים לשימוש שמותר על פי ההלכה החומר הנמצא במחשב כולל: תמונות מאתר שאטרסטוק פונטים (גופנים) של חברת פונטביט, פונטייפ ומאסטרפונט תוכנות של חברת אדובי ועוד תוספים שונים. אציין כי לחברות תקנות מחמירות בנוגע לזכויות שימוש

תשובה:

שלום וברכה,

עבודות שהינך עושה בשליחות מעביד, והוא מקבל דמי תיווך – יש להקל. משום שניתן לראות את העבודות שאתה עושה בשליחותו, כאילו אתה עדיין פועל שלו לדברים מסוימים.

לגבי שימוש מסחרי עבור עבודות אישיות שלך – נחשב שאתה משתמש בתוכנות שלא שלך. וחל על זה איסור זכויות יוצרים. אלא שאם אתה רוכש ממנו את המחשב עם התוכנה – מותר. ויש לבדוק האם מותר לרכוש תוכנה מאדם פרטי שרכש לעצמו ומעוניין למכור לאחרים. אני לא רואה סיבה לאסור לרכוש תוכנה מקורית מאדם פרטי.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל