לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חינוך ילדים בעולם של אינטרנט ומדיה

שאלה:

שלום וברכה! היום בעולם החינוך הדתי התעוררה שאלה שעיקר הנפ"מ שלה היא החשיפה או האי חשיפה של ילדים ונערים לעולם שבחוץ, וכוונתי לעולם המדיה. אנחנו שומעים בזה שתי גישות נוגדות. גישה אחת אומרת, יש לנסות כמה שאפשר להרחיק מהילדים את הקשר עם עולם התוכן הבלתי מבוקר, וכן להשתדל להימנע בכלל משהיה מול מסכים ויותר לשמור על סדר יום יותר 'מסורתי' קרי, לימוד מספרים וחוברות, וכן פעילויות חוץ וכו' הגישה השניה אומרת, אין לנסות לשמור את הילד בסביבה הרמטית לכל דבר כזה, משום שהוא עתיד בכל מקרה לפגוש יום אחד את 'העולם' ומוטב שאנחנו 'נכיר' לו את העולם יחד עם פיתוח חוש ביקורת מה כדאי ומה לא כדאי וכך נחמש אותו בכלים להתמודד. בדיונים כאלה שעולים כל הזמן, כמעט תמיד לא עולים מקורות מסודרים לכל צד, אלא הכל נובע מ'תחושות בטן'. שאלתי היא- לדעת הרב, א. אשמח אם הרב יוכל לתת מקורות מתורתנו הקדושה לעיון עמ"נ שאוכל להבין את הסוגיה ביתר בהירות. ב. מה דעת הרב בסוגיה זו? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

לדעתי אין טעם להכביר במקורות… התורה מלאה בענין זה: "ולא תתורו אחרי עיניכם", "ונשמרתם מכל דבר רע" מכאן למדו כל איסורי הראייה, ומכאן האריך המשנה ברורה בסי' עה על איסור הסתכלות באשה וכו', ויש בזה סוגיא שלמה בפרק ראשון של בבא בתרא. הרעיון של אלו המנסים לטהר את השרץ בק"נ טעמים, בשורשו הוא בעצם שאנחנו יש לנו "בעלות" על התורה, כלומר אנחנו יכולים להחליט שמטעמים חינוכיים הלכות מסוימות לא מתאימות לאורח חיינו או למציאות המתפתחת, דעה זו שגויה בתכלית: "זאת התורה לא תהא מוחלפת", התורה היא מוחלטת וסופית, ויש להתאים את מציאות החיים ודרכי החינוך להלכה ולא להיפך, להתאים את ההלכה למציאות החיים… זו קביעה השקפתית יסודית באמונה ואינה משהו נקודתי שיש לדון בו ובמקורותיו הבסיסיים, כי לא זה הנושא.

ואגב, לחשוב כביכול זה לא יצליח… זו גם רמייה, שהרי הציבור החרדי מצליח, צריך רק להחליט מה חשוב בחיים ומה טפל, מי שמוכן לוותר על זמינות אינטרנט פרוץ, ומוכן להסתובב כמוני עם טלפון פשוט שאינו חכם, ואינטרנט במחשב רק מסונן, ולגדל ילדים על ספרות נקייה, לא נתקל בכל הרוע והטינוף של העולם ויכול לגדל ילדים צדיקים ושמחים. ומי שאינו מוכן לכך, מודיע בראש כל חוצות שבעיניו הנאות העולם הזה הם העיקר והתורה והיראת שמים טפל.

שנזכה לרוב נחת ושמחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התגובה המהירה.
    דעתי כדעת הרב. אלא שבכל זאת, האומרים הפוך, אומרים שהמציאות מראה שכאשר הילד גדל, אם לא הכיר שיש בעולם רוחות רעות אז כשהוא נתקל בהם הוא לפעמים לא יודע איך לעמוד בכך.
    האם כן מדברים עם הילדים על התמודדות זו או בכלל בכלל לא?
    תודה

  2. לדעתי המציאות מוכיחה ממש הפוך… הציבור החרדי מגדל מאות אלפי ילדים בצורה אחרת ורובם ככולם נשארים בתומתם יראים ושלמים למרות שרבים מהם משמשים בכל העבודות השונות ובאים במגע עם כל מיני אנשים, כשגדלים הם כבר עם כל המטען ויודעים להשמר. ואילו בציבור הכביכול פתוח נקרא לו דתי לאומי לייט וכו' שאינו חרדל"י החי כחרדי, יש נשירה סביב ה40% לפחות, וגם אלו שאינם נושרים ממש אתה רואה במפורש ירידה רוחנית, בנים של בני תורה שאינן ממשיכים בחיי תורה, והכל בגלל החשיפה המטופשת הזו לכל הזוהמה! ילד שנחשף לזוהמה הנפש שלו נטמאת! אין לי בעיה עם אנשים שמודעים לכך שהם בוחרים בטינופת, יש לי בעיה עם אנשים שעושים מזה כביכול אידיאל רוחני!
    לכן אני שב ואומר, שהדרך שלנו בחיים בכלל ובחינוך בפרט להצמד לתורה ודרכה, התורה אוסרת מראות אסורים, חד משמעי! אנחנו לא קבלנים של הקב"ה לומר לו, שמע אלוקים, ההלכה הזו היום לא לענין… הולגים בדרך התורה ומתאימים את החיים אליה ולא להיפך!
    אין טעם בכל הדיון משום שאין לנו סמכות לוותר על קוצו של יו"ד בתורה.
    מי שחושב שבידינו לוותר על דין מדיני התורה אינו יודע דת מה היא!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל