לתרומות לחץ כאן

עישון סיגריה אלקטרונית בתשעה באב

שאלה:

מה מקור האיסור לעשן בתשעה באב. והאם מותר לעשן סיגריה אלקטרונית בצום.

תשובה:

שלום רב,

מקור האיסור הוא בדברי האחרונים שאסור לעשן בתשעה באב, כך הובא בשערי תשובה סי' תקנה בשם שיורי כנסת הגדולה שהחמיר בזה, והטעם משום שיש בזה תחושת שבוע ולכן זה אסור. וכמו כן ציין את העובדה שבעישון זה נראה שאינו דואב על האבלות. וכך הביא שם במשנה ברורה ס"ק ח': "אסור לעשן טיטון (שקורין רייכערין) אפילו בד' צומות וכ"ש בט"ב [כנה"ג] והחמיר מאד עד שכתב שמי שמעשן בט"ב היה ראוי לנדותו ויש מאחרונים שמקילין וע"כ מי שדחוק לו שמורגל בו ביותר יש להקל אחר חצות בצנעא בתוך ביתו וכ"כ בשע"ת בסימן תקנ"ט סק"ג".

רבים מהאחרונים הביאו את השאלה הזו, חלקם נקטו בחריפות יותר כמו המשנה ברורה, וכפי שסיכם שרק מי שדחוק מפני שמורגל בו ביותר אפשר בצנעא ולאחר חצות. וחלקם לא ממש נקטו בקו הזה. ראה באורחות רבינו (ח"א עמוד תמא) שהובא בשם הקהילות יעקב ששאל את החזו"א האם מותר לעשן בתשעה באב, ותשובתו היא שאין זה מחמשת עינויים ומדינא אין בעיה לעשן. אולם ציין שהאחרונים כתבו שלא לעשן אז אם הוא יכול כדאי להמנע. בט' באב אחה"צ כבר היה קשה לו ללא סיגריה, שוב הגיע לפני החזו"א ואמר לו שקשה לו בלי לעשן, תשובת החזו"א היתה שהוא יכול לעשן.

ראה עוד בכף החיים תקנד אות ג' שכתב שפחות בעת הקינות שלא יעשן שלא יראה כמסיח דעתו מהאבלות. ועי' עוד באור לציון ח"ג עמוד רסט, ובשו"ת יחווה דעת ח"ה סי' לט. גם בספר הלכות חג בחג של הגרמ"מ קארפ בין המצרים עמודים קסז-קסט הביא שורה של אחרונים שעסקו בנושא זה.

לסיכום: מי שיכול להמנע מלעשן בתשעה באב ודאי שעדיף לעשות זאת. ואין כל הבדל בין סיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית, משום שהטעם לאיסור נובע לא מחמת הניקוטין או עצם העישון אלא יותר מסיבה של מראה כמסיח דעתו מהאבלות. אולם מי שקשה לו יכול לעשן, וכאמור, יש שנקטן דווקא בצנעא ולאחר חצות, ויש שלא הקפידו דווקא על כללים אלו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בכו"א צ"ע לגבי סיגריה אלקטרונית, משום שהוא משאיר טעם בפה ויש גדולי הוראה שאמרו לקנות נוזל למלוי הסיגריה דווקא עם הכשר
    ושמעתי שהגאון ר׳ יצחק זלברשטין כתב שיש צד לברך ע"ז שהכל… (לא מוסמך )
    לכן אולי בכו"א יש שינו בין זה לסגריה רגילה.

  2. לענ"ד יש הבדל עצום, הרי ניקוטין יש בשתיהם כידוע וההבדל הגדול הוא מפני שכל איסור העישון הוא מחמת האש ולכן גם לא לעשן בקינות שמזכיר את אש החורבן, מה שאין כן באלקטרונית שאין בה שום אש והרבה פחות בעיה, אך מבחינת הטעם כנראה שיש יותר בעיה..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל