לתרומות לחץ כאן

מאומצת שהתגיירה כקטנה ועתה רוצה למחות בגיור

שאלה:

לנערה בת 16 נודע כי היא מאומצת וכי הוריה המקוריים לא היו יהודים, לא ניתנה לה ההזדמנות לבחור אם היא חפצה בגיור או לא כשהגיע לגיל 12 וכעת נראה לה שהיות וגם ככה היא לא ממש התחברה ליהדות זוהי הזדמנות טובה לאמץ אורח חיים לא יהודי, אשמח לשמוע מה דעת רבני בית ההוראה בנידון, רב תודות!

תשובה:

שלום רב,

זו שאלה עדינה קצת, וצריכים לבחון את העובדות באופן יותר ברור. אוכל רק לכתוב את הכללים.

אני מבין שנעשה גיור כאשר היתה קטנה על דעת בי"ד (למרות שלא הוזכר בשאלה.. אבל מהשאלה נראה שזה ברור). גיור כזה מועיל משום שזו זכות עבורה וזכין לאדם שלא בפניו, לכן הבי"ד יכולים לזכות לה את הגיור. מסיבה זו, כאשר היא מגיעה לגיל מצוות, היא יכולה למחות ולומר שאינה חפצה להיות יהודיה וממילא הגיור בטל, שהרי אי אפשר לזכות לאדם מה שאינו חפץ בו.

בכל גיור קטנים אין צורך לשאול אותם כאשר הם נעשים גדולים אם הם רוצים או לא, כך לפחות מעיקר הדין. אלא מגיל גדלות מתי שנודע להם שהם יכולים למחות, הם יכולים למחות. כך מבואר במהרש"ל כתובות פ"א סי' לה. לכן, אם הנערה הזו לא ידעה כלל את עניין היותה מאומצת וכי עברה גיור בהיותה קטנה, ועכשיו נודע לה הכל וגם שהיא יכולה למחות, היא יכולה למחות עכשיו ולומר שאינה חפצה להיות יהודיה והגיור בטל למפרע. וכך כתב גם בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"א סי' קסא) וציין שאם כך, כדאי לומר להם בתחילה כדי שלא להיות בספק שמא ימחו כאשר ישמעו על כך.

וכך גם כתב בשו"ת מנחת יצחק (ח"ג סי' צט אות יג): "פשיטא שצריכים להודיע להילד קודם שנתגדל שהוא גר, דאם לא כן, הלא אף שנוהג מנהג יהדות, מכל מקום כשיתודע אח"כ שהוא גר, יוכל עוד למחות דדוקא אם ידע שהוא גר, ולא מיחה אחרי שנתגדל, ונהג מנהג יהדות, שוב לא יכול למחות, אבל לא ידע שהוא גר, בודאי יכול למחות כשיתודע, דאפשר לו לומר, מה שלא מחיתי מקודם, הי' מחמת שחשבתי שאני יהודי מלידה, (ואחרי שעלה בדעתי כן בפשיטות, מצאתי שכתב כן גם בספר אגרות משה יו"ד סי' קכ"ב)". אמנם בשו"ת תשובות והנהגות ח"ב סי' תקיב כתב מסברא שאינו יכול למחות גם אם לא ידע, אם קיים מצוות לאחר גיל יג, ודבריו צ"ע.

אבל אם ידעה מכבר שהיא עברה גיור ועתה רוצה למחות אינה יכולה עוד. למעשה, אני מעריך שהמציאות קצת מורכבת, מתי נודע, ומה נודע, ומה רוצה. לכן צריכים לבחון היטב את המציאות ואז לראות אם היא יכולה למחות בגיור שנעשה לה או לא.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. תודה רבה, מעריך את המאמץ!

    ( לא שאלתי לצורך הלכה למעשה רק מתוך רצון ללמוד כי אב בית הדין המקומי פסק שאיננה יכולה לחזור בה מיהדותה והיה נראה לי קצת תמוה ורציתי לחקור קצת )

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל