שאלה:
שלום לכבוד הרב. רציתי לשאול (1)מה מותר לעשות בתשעת הימים מבחינת מוזיקה, אכילת בשר, חידוש בגדים וכו׳ במקרה של סיום מסכת , (2)והאם הדברים מותרים למסיים המסכת או לכל השומעים, (3) האם צריך עשרה שומעים (לאסוף עשרה) או שזה ניתן לביצוע בפחות מעשרה, (4) והאם יש נפקא מינא בין אשכנזים לספרדים בכל הנ״ל? מתנצל על חוסר הסדר , ומקווה שאקבל תשובה בהקדם האפשרי.
תשובה:
שלום וברכה
1. אכילת בשר מותרת שאר הדברים אסורים.
2. כל המשתתפים בסיום שהיו משתתפים בסעודה באופן רגיל גם בשאר ימי השנה – מותרים באכילת הבשר כיון שלא מדובר בשבוע שחל בו תשעה באב.
3. לא חייבים עשרה, רק אם רוצים לומר קדיש וכדאי כך לעשות, זה ניתן להעשות רק בעשרה.
4. לא.
תזכו לסיים עוד ספרים רבים ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים.
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' תקנא ס"ק עג-עה.
לא הבנתי את תחילת תשובה 2 של הרב, כלומר, מה הכוונה שהיו משתתפים באופן רגיל?
וכן שכחתי לשאול האם לספרדי מותר להתגלח השבוע, כיוון שאין שבוע שחל בו, ואילו עוד איסורים (מוזיקה וכו׳) עשויים להיות מותרים השבוע, מכיון שאין שבוע שחל בו?
הכוונה שיש אנשים שעושים סעודה של בשר במיוחד בגלל שזה תשעת הימים ואנשים שרוצים לאכול בשר באים בגלל שבתשעת הימים זו הדרך לאכול בשר, זה אסור, רק מי שבלאו הכי היית מזמין והיה בא, גם אם זה היה באמצע השנה רשאי לאכול בשר.
מותר לספרדי להתגלח ולהתרחץ אבל לא מוזיקה.
מה הדין בשבוע שחל בו לגבי משתתפים נוספים?
רק מי שהיה משתתף בלאו הכח כל השנה.
מהתשובה למעלה משמע שבשבוע שחל בו גם אם היה מששתף בלאו הכי כל השנה לא יכל להששתף עכשיו
נכון, כך מבואר ברמ"א שם שחילק לענין זה בין תשעת הימים לשבוע שחל בו לגבי ברית מילה.
השאר תגובה