לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הניח כביסה בשקית אשפה והושלכה השקית לאשפה

שאלה:

בס"ד,
חבר הביא לי לכבס בעבורו את הכביסה שלו ואחותי זרקה לזבל את החולצות כיון ששמתי את הכביסה בשקית שבביתנו נוהגים לזרוק לפח. האם אני צריך לשלם לחברי עבור החולצות?

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר קיבלת את החולצות לכיבוס הינך מתחייב על שמירת החולצות, וחלים עליך דיני שומר. אם אתה מקבל שכר על הכיבוס הינך שומר שכר. ואם בחינם הינך שומר חינם. הנחת חולצות בבית במקום שיש חשש שהחולצות יאבדו, נחשב לפשיעה. וכל השומרים חייבים על פשיעה. ולכן אתה חייב על אובדן של החולצות גם אם אתה שומר חינם.

יש לדון מדין מזיק האם יש לחייב אותך גם מדין מזיק, או שהאחות שהשליכה היא חייבת מדין מזיק. אך כיון שיש לחייב אותך כבר מדין שומר אין סיבה להאריך בדין מזיק.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות פקדון סימן רצא סעיף כג:
"מעשה באחד שהפקיד מעות אצל חבירו, ונתנם השומר לאמו והחביאה אותם, ולא טמנה אותם, ונגנבו, ואמרו חכמים אין השומר חייב לשלם מפני שנתנם לאמו, שכל המפקיד על דעת בניו ובני ביתו הוא מפקיד, ואף על פי שלא אמר להם: פקדון הם, יש לו לטעון כל שכן שהיתה נזהרת בהם אם היתה סבורה שהם שלו, וכן אין אמו חייבת לשלם, שהרי לא אמר לה שהם פקדון…

מקור ההלכה הוא מהגמרא ב"מ דף מב ע"א. ומבואר בגמרא שהשומר שהניח בבית אימו ולא הודיע על כך שהוא פיקדון, כדי שהאמא שלו תרבה בשמירה. אך אם מניח בביתו בשקית אשפה שעלול להגיע לאשפה, הרי זו פשיעה וחייב השומר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל