לתרומות לחץ כאן

בת כהן לעם הארץ בזמנינו

שאלה:

ב"ה בת כהן שרוצה להנשא, מה ההגדרה תלמיד חכם עבור בת כהן.

תשובה:

שלום רב,

המקור שלא להשיא בתו לעם הארץ או בת כהן לעם הארץ הוא בפסחים מט. וכן בטור ושו”ע אב”ע סי’ ב’. האם זה שייך בזמנינו? רבים מהפוסקים דנו בזה, ראה בשו”ת מהרש”ם ח”ח סי’ רלג, ומשנה ברורה סי’ תטו סק”ב כתב לגבי שמחה של מצווה: “נשואי בת כהן לישראל ע”ה או בת ת”ח לע”ה אינה סעודת מצוה [גמרא] ובתשובת חות יאיר כתב דעכשיו אין לנו ע”ה שדברו חכמים כאן אם לא כשידוע שהם מזלזלים במצות דלא עדיפא מע”ה המוזכר בש”ס”. ואצטט לך גם משו”ת דברי יציב אבה”ע סי’ ו’:
“וכן י”ל לענין לישא בת כהן, שלהנ”ל מהחו”י אין לנו ע”ה שדברו חכמים בו. ובשו”ת מהר”ם שיק סי’ ו’, דבחור מופלג וירא שמים יכול לישא בת כהן וזיווגו יעלה יפה, שהרי אנו חייבים לכבדו ואפילו ביניק וחכים וסתמא המצוה הוא גם בזמה”ז, וכיון שאנו חייבין לכבדו בודאי אין גנאי לאהרן ואדרבה לכבוד יחשב עיין שם. ובשו”ת צמח צדק החדש אהע”ז סי’ י”א [אות ז’], דכל שיודע מסכת אחת מותר לו לישא כהנת כיון דהאידנא ממילא אין אוכלין בתרומה, וגם משום כיון דכבר דשו ביה רבים עיין שם.
וכן כתב אא”ז בשו”ת אבני צדק אהע”ז סי’ ה’ דג’ מדריגות יש בזה, ומי שאינו ת”ח כגון אותם אנשים שהם במקרא וכו’ שהם אמצעים בין ת”ח לע”ה וכו’ שאינו ת”ח גמור ולא ע”ה שהיה בימי הש”ס מזה אינו מדבר ר”י כלל שזה אינו שבח לאהרן אם לוקח בת כהן ואינו גנאי, להכי א”צ לרדוף לדבק בזרעו של אהרן כי אינו שבח אבל אם מזדמן לפניו בת כהן ודאי רשאי ליקחנה כי אינו גנאי, וראיה ברורה לזה דהרי קי”ל דאין ת”ח בזמנינו וכו’ הלא עינינו הרואות דליכא מאן דקפיד האידנא וכו’, שהכהנים שבזמנינו אינם כהנים ודאי רק ספק וכו’ שאין לחוש לישא בת כהן בזמן הזה דספק להקל עכ”ל, [וע”ע שו”ת טוב טעם ודעת תליתאי סו”ס רס”ג]”.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל