לתרומות לחץ כאן

שוכר שהזיק לדלתות

שאלה:

שלום, שוכר קיבל דירה במצב חדש מקבלן. בכניסה לבית יש דלת פלדה ועכשיו ביציאה של השוכר יש על הדלת המון סימני מכות ובמקום אחד אפילו חור (לא חודר את כל הדלת, רק מהצד החיצוני) שנראה כאילו מישהו דפק על הדלת עם פטיש. השאלה האם השוכר חייב במשהו ואם כן אז בכמה? מצד אחד יש כאן נזק אך מצד שני הדלת עדיין ניתנת לשימוש. זהו נזק שלא ניתן לתקן והפתרון היחיד הוא החלפת הדלת אך עלות של דלת חדשה היא מאוד גבוהה. כמו כן, שאלה דומה לגבי דלת בתוך הבית שצבעו עליה בטוש שעם כל המאמצים לא הצלחנו להוריד ונשאר עם קשקושי צבע. תודה רבה ויישר כח.

תשובה:

שלום וברכה,

על נזק של חורים בדלת או קשקושים בדלת, אם דרך העולם לסבול את הנזק ולא להחליף דלת חדשה – אין חובה לשלם דלת חדקה חילופית. אמנם יש לעריך את פחת הדלת, כמה פחתה הדלת על ידיד המכות, או על ידיד הקשקושים, ואת הפחת הזה חייב המזיק לשלם.

ולכן בנזק של חורים בדלת פלדלת, ערך הדלת ירד בהרבה, ולכן המזיק צריך לשלם את כל ירידת הערך של הדלת. ובקשקוש על הדלת שבתוך הבית הערך לא גדול כמו בחורים.

אלא שיש לדון מיהו שהזיק את דלתות הבית, אם השוכר הוא שהזיק, ודאי חייב השוכר לשלם כפי שהזכרנו – ירידת ערך. אבל אם הנזק נעשה על ידי גורם חיצוני – צד שלישי, כיון שאין שמירה לקרקע, אין השוכר חייב לשלם על נזקים שנעשו על ידי צד שלישי. אך ברוב החוזים כתוב שהשוכר מתחייב להחזיר את הדירה כמו שהייתה. ובתנאי כזה חייב השוכר לשלם גם על נזקים שנעשו על ידיד גורם חיצוני, וגם אם הנזק נעשה שלא באשמתו כלל.

בהצלחה.

מקורות:

חיוב ירידת ערך כשאין הדרך לתקן – ראה חזו"א ב"ק סימן ג אות ו. 

אין שמירה בקרקע ולכן השוכר פטור על נזקי צד שלישי – ראה שו"ע חו"מ סימן שא סעיף א. ודין דלת כדין תלוש ולבסוף חברו, שנחלקו בו הפוסקים האם דינו כקרקע – ראה שו"ע סימן צה שהביא הרמ"א ב' שיטות, ויכול השוכר לומר קי"ל.

ואם יש תנאי שמחייב את השוכר להחזיר את הדירה חייב לשלם כיון שצריך להחזיר את הדירה כפי שקיבלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל