לתרומות לחץ כאן

שומר שרוצה למכור את המט"ח בשביל להציל את הכסף

שאלה:

לפני כשנה בערך, חברי הטוב הפקיד אצלי סכום של 100,000 שטרלינג בריטי במזומן, לאחר כמה חודשים הוא עבר אירוע בריאותי חמור ל"ע, וכעת הוא נמצא בשיקום, תודות לקל הוא מתקדם בקצב משביע רצון, אך לעת עתה אינו יכול לקחת אחריות על ממונו, ושאלתי הוא, היות וכידוע לרבנים אנגליה נמצאת במשבר כלכלי מסוים כתוצאה מהברקזיט (היפרדות מהאיחוד האירופי) שגרם לנפילה גדולה בערך השטרלינג הבריטי, וכעת אומרים הפרשנים הכלכלנים שבעוד כמה חודשים כשזה יתבצע בפועל הברקזיט, השטרלינג יכול ליפול עוד יותר וכבר כעת היא במגמת ירידה, האם עלי למכור את השטרלינג שחברי הפקיד אצלי ובכך לנסות להציל את ממונו, או לא לעשות זאת (כמובן שאת חברי בעצמו לא שייך לשאול מפאת מצבו הבריאותי), יש לציין שחברי גר בארץ ולא באנגליה ולכן ערך הכסף נמדד אצלו כמה הוא יכול לקבל עליו בשקלים.

תשובה:

שלום וברכה,

מצאנו בהלכה ששומר צריך למכור את הפיקדון כדי להציל הפסד מהנפקד. אך התנאי בזה שיהיה ודאי הפסד, ושיתחיל ההפסד מיד. אבל אם ההפסד יהיה בעוד זמן, חוששים שמא יגיע הנפקד, ולכן לא ימכור. ולכן פיקדון שהוא חמץ לא ימכור את החמץ עד השעה האחרונה ולא קודם לכן.

במקרה שלך לא ניתן לומר שיש כאן ודאי הפסד, עכשיו יש רתיעה של אנשים, וחלה ירידה קלה, ולמרות שיש כלכלנים שמנבאים המשך ירידה, אבל לא ניתן להחליט שהירידה תימשך. ויש הרבה משקיעים שעדיין לא מוכרים את ההשקעות שלהם. ולכן כל עוד שלא ברור ההפסד אסור למכור, ובמקרה דנן אם יגיע למצב שרוב המשקיעים מוכרים את ההשקעה או את המטבע, נדון זאת כהפסד ודאי.

כמו כן הנפילה שמנבאים הינה בעתיד – כמה חודשים, ואולי עד אז יבריא בעל המעות (בעזרת השם), וכמו שמצאנו שאם יש חשש שיגיע הנפקד לפני ההפסד, אסור למכור, כמו כן אסור למכור שמא יבריא בעל הבית.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן רצב סעיף יז – יח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל