לתרומות לחץ כאן

שימוש בכלב נחייה בשבת

שאלה:

בס"ד מלאכות שהבהמה עושה לגופה ולהנאתה, לא נצטווינו בשביתתה, ולכן מותר להוציא את הבהמה למרעה, ולהניח לה לתלוש עשבים בשדה לאכילתה, אף על פי שהתלישה מן המחובר לקרקע מלאכה אסורה היא, שנאמר [שמות כג, יב], "למען ינוח שורך וחמרך" – "שיהא לה נייח ולא צער", שאם לא נניח לה לעשות מלאכה לגופה ולהנאתה, לא יהא לה נוח אלא צער, והתורה אמרה "למען ינוח" [סימן שכד סעיף ג, משנ"ב ס"ק לג]. האם בשל כך, יהיה מותר לסגי נהור, לתת בפיו של כלב נחייה סלסלה עם מזון לכלבים, בעת שהוא צועד עמו יחד לבית המדרש אפילו דרך רשות הרבים?

תשובה:

שלום וברכה

כאשר הסלסלה הזו מיועדת לצרכי הכלב ולא עבור הסגי נהור, אין סיבה לכאורה לאסור, כמו כל דבר הניתן עליה לצורכה, אפסר או קולר וכו'. לגבי עצם השימוש בכלב נחייה בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק יח הערה סב שהגרש"ז אויערבך הסתפק בזה משום מוקצה בבעלי חיים, אף שבעל המחבר שם העיר לפניו, שכאן שהוא מיועד לשימוש אינו דומה לאפרוח חי, וראה שם מדברי האגרות משה או"ח ח"א סי' מהועוד שהתירו שימוש בכלב נחייה בשבת וחג, כנראה מהטעם הנ"ל. משום מחמר לכאורה אין חשש, כיון שאינו מניח עליו משאוי, וגם מן הסתם הוא הולך איתו במקום שיש עירוב, מה שיש לדון הוא לגבי איסור שימוש בבהמה, ראה שו"ע סי' שה סעי' יח שהשימוש בבעלי חיים אסור בשבת, וכנראה סבר בעל האגרות משה, ששימוש בבהמה הוא רק משהו פיזי ממש, שרוכב עליה או נתלה בה, אבל אם היא פשוט הולכת והוא הולך אחריה, אינו נחשב שימוש בגופה ולכן זה מותר.

יום נעים.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שמירה ששומרת את הכלב שלא ינשך או יזיק ממון של אחרים, כגון, הזמם שנותנים על פיו, הרי הוא בכלל משא, ואסור לצאת בו בשבת [שו"ע סימן שה סעיף יא, יז; שמירת שבת כהלכתה פרק כז סעיף ז].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל