לתרומות לחץ כאן

מחפשים הקלות במצות זכר לחורבן בסיוד הבית

שאלה:

בעניין אמה על אמה לא מסויידת מול פתח הבית. אישתי מתנגדת לעשות את קילוף הסיוד כדי לקיים את ההלכה אך מוכנה לעשות אותה ע"ג בד קנבאס כך שיהיה מלט לא נאה נראה אבל לא על הקיר ממש. אזכיר שבשולחן ערוך מציין מרן שלא נהגו כעת במנהג אך לא ידע למה…

תשובה:

שלום וברכה

למעשה ודאי יש חיוב לקלוף מהצבע הישן גם כן אמה על אמה – 48 ס”מ על 48 ס”מ ולעשות זכר לחורבן. אין צורך להחמיר בשיעור חזון איש שהוא 58 ס”מ.

הפתרון שאשתך מציעה הוא חסר משמעות… התקנה היתה בצבע הבית, בדיוק מאותה סיבה שהיא לא מעונינת בכך סברו חכמים שזה סימן לאבלות…

כדאי לחדד לה, שכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה, אולי כדאי לעשות סיור ברובע היהודי ולהביט אל מקום המקדש, לדמיין את המבנה האדיר והקדוש שהיה אמור להיות שם, עם כל הרוח הקודש השראת השכינה והקדושה הנפלאה, ולנסות בשקט לחשוב מה חסרנו, ולהשתתף בצער השכינה. ניתן להביט מגג ישיבת אש התורה, מומלץ.

מקורות:

יש שרצו לומר שהקבלן שבונה בית אינו חייב לשייר כיון שאינו בונה כדי לגור בעצמו, והקונה כבר קנה זאת אחרי שסויד ואין לו חיוב לקלוף, ויש שאמרו שהסיוד שלנו אינו כדרך המלכים ואינו מחייב שיור אמה על אמה, ראה פלפולים בכל זה בשו”ת דבר יהושע ח”ב סי’ עג עם דברי בעל מגדל השן שהקל מחמת הסברות הנ”ל, אולם להלכה ודאי הדין אינו כך, ויש חיוב לקלוף גם אם כבר לא עשו זכר, ראה משנה ברורה בסי’ תקס ס”ק ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל