לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם מותר לגנוב מהמדינה

שאלה:

לא הבנתי מה הבעיה לגנוב את מדינת ישראל אם אין תוקף של דינא דמלכותא, הרי הכסף לא שייך לאדם פרטי שלא שומר תורה ומצות, הוא לא שייך לאף אחד, המדינה גבתה כספים, או קבלה כספים בתורמים והיא מחליטה לחלק אותו לפי ראות עיניה, אבל הוא לא שייך למשהו. ואם יש לי אפשרות לקבל נתח, למה שאני לא אקבל. [במיוחד עם אני אברך שלומד, או יהודי שלא גומר את החודש, ועל פי ההלכה הם חייבים לפרנס אותי, יש להם די והותר כסף, למה שלא אזכה מן ההפקר].

תשובה:

שלום וברכה,

יש אריכות בפוסקים האם חל תוקף של דינא דמלכותא דינא בארץ ישראל. אבל גם לדעות שאין למדינת ישראל תוקף של דינא דמלכותא, אסור לגנוב מהמדינה. הכספים של המדינה הם כספי ציבור, וההחלטה בידם למי לחלק ולמי לא. וגם אם לדעתך הם לא נוהגים כראוי, אין היתר לגנוב. הם לא חייבים לפרנס את האזרחים. היתר של גנבה מהמדינה פרוץ להרבה אנשים, אך ראוי לגדור את הפרצה ולהודיע שהאיסור להוציא כספים שלא כחוק, נחשב לגזל ממש, ואין היתר בדבר.

בהצלחה.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. א. מנלן שהכספים הם כספי ציבור,
    הם כספים שנגנבו ממכם וממני,
    והוי כמי שתופס ממי שגנבו.
    ב. נבחרי ציבור אלו, לא נבחרו באופן הראוי,
    שהרי השופט שלא נבחר פוסל את מי שלא מוצא חן בעיניו, ומכשיר את הערבי המחבל.
    וגם הרבה פתקים נפסלים שלא בצדק, כפי
    שראינו במערכות בחירות אלו שהמנדטים עולים
    ויורדים לפי עיניהם של ועד הבחירות המרכזית.
    ג. מעולם לא שמענו מאן דהו מגדולי ישראל,
    שאוסר לזייף בבחירות, ולבחור בת"ז של מישהו
    אחר (זולת כשיצא שכרו בהפסדו)
    ד. החזו",א במס' ב"ב דף ה או דף טו, נשאל
    בעובדא "שהעירייה" הורה להרוס מרפסות שיש
    בהם משום סכנה. ופסק שאין להעירייה דין ז'
    טובי העיר כיון שלא נבחרו לשם שמים, עיי"ש.
    ה. וכאן הבן שואל, למה? למה יהיה אסור לגנוב
    מאלו שעושקים אותנו.
    ולשם המחשה: נקנסתי ב500 ש"ח עבור אי עטיית
    מסיכה. שילמתי להם צק, הצק חזר. האם אני מחוייב
    לשלם. כיון שאסור לגנוב מן המדינה, שהרי נבחרו כמו
    ועד בית, ואם כן כיון שהחליטו שמי שמתפלל בביהמ"ד
    או ח"ו אינו עוטה מסיכה נקנס ……

  2. הנושא של דינא דמלכותא הוא נושא סבוך שאין לא סוף. וכל אחד יעשה כהוראת רבותיו. הכעסים שיש בלבם של האזרחים לא אמורים לקבוע את ההלכה, אלא יש לעיין בדברי גדולי הפוסקים שמימיהם אנו שותים. ראה בספר דינא דמלכותא של הגאון הרב דוד שור שאסף וקיבץ את כל דברי הפוסקים בדבר זה.

    המחלוקת של הפוסקים הנו אך ורק לגבי גביית מיסים ותוקף של דינא דמלכותא. אולם אין כל היתר לגנוב מהמדינה מאחר והם אינם מוגדרים כליסטים שכבשו בזרוע. כן דעת הפתחי חושן והגאון השבט הלוי ראה כאן. והשבט הלוי יוצא בחריפות נגד השמועה שתולים באילן גדול [מסתבר שכוונתו לחזו"א] שמותר לגנוב מהמדינה.

    ויה"ר שנזכה לגאולה שלימה ויתקיים בנו להעביר ממשלת זדון מן הארץ.

  3. שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן קעב
    ומש"כ מבוהל אחד דכיון שאין מתנהגים עפה"ת מותר לגזלם וא"כ אין להם בעלות כלל הוא דבר שאין ראוי להשיב, דחלילה להתיר איסור גניבה וגזילה ותולים עצמם לשוא באילן גדול, ואין זה לגדר דינא דמלכותא אם שייך כאן או לא, וגם אין שני הדברים תלויים זב"ז.

  4. דבריו ברור מללו.
    א. ח"ו, פשוט וברור שאסור לגזול מפורקי עול. (השבט הלוי מתייחס לטעם זה. ולא לפסק הלכה).
    ב. מאידך דינא דמלכותא לא שייך כאן.

    לאור כל זאת, מסתבר שאין שום איסור, לקחת מקופה שהוא כולה גזל ממני וממך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל